برترین دوربین‌های سال 2015-گروه اول: دوربین‌های با لنز پرایم ثابت

برترین دوربین‌های سال 2015-گروه اول: دوربین‌های با لنز پرایم ثابت
سایت معتبر Dpreview در زمینه ی نقد و بررسی دوربین‌های دیجیتال طبق معمول هر سال اقدام به جمع بندی بهترین دوربینهای سال گذشته ی میلادی در گروه های مختلف از لحاظ شکل بدنه و قیمت کرده است. در اینجا قصد داریم هر روز یکی از این گروه دوربینهای برتر را معرفی بنماییم.
  • جدیدترین بازی ها
یک چیز که تمامی دوربین های این گروه در آن با هم مشترکند، به غیر از اینکه تمامشان دارای لنزهای غیرقابل تعویض پرایم هستند، این است که همه از لنزهای با فاصله ی کانونی معادل 28 یا 35 میلیمتر استفاده می کنند. این مساله آنها را به انتخاب های ایده آلی برای عکاسی خیابانی تبدیل کرده است. دوربین های این گروه سنسورهای بزرگی نیز دارند، APS-C یا فول فریم. یکی از مزایای داشتن لنز پرایم غیرقابل تعویض بر روی دوربین این است که می توان آنرا کاملاً برای سنسور دوربین بهینه سازی کرد. در نتیجه همه ی این دوربینها تصاویر فوق العاده دقیقی تولید می کنند.
محدوده ی قیمتها در این گروه نیز بسیار متنوع است. در قسمت ارزانتر Ricoh GR II و Sigma Quattros قرار دارند، که هر دو از سنسور APS-C استفاده کرده و منظره یاب ندارند. این دوربین ها همگی دارای دیافراگم های نسبتاً کند F2.8 هستند.
FujiFilm X100T در میانه ی گروه قرار می گیرد. فوجی هم از سنسور APS-C بهره می گیرد ولی دارای یک منظره یاب دیجیتال با رزولوشن نسبتاً بالا است و ارگونومی بهتری نیز نسبت به Sigma و Ricoh دارد. همچنین کیفیت عکسهای بهتری نیز در ایزوهای متوسط و بالا ارائه میکند.
در بین گرانترها دو دوربین فول فریم بسیار خواستنی قرار می گیرند. Leica Q و Sony Cyber-shot RX1R II . هرچند از آنجائیکه هر دوی این دوربین ها از نوع لنز پرایم غیرقابل تعویض هستند با هم قابل مقایسه می باشند ولی تجربه ی عکاسی با آنها بسیار متفاوت است.
بنابراین آماده باشید که از پایتان به عنوان زوم استفاده کنید، و دوربینهایی که ما فکر می کنیم در این کلاس قابل توجه هستند را در ادامه مشاهده فرمائید:

Leica Q (Typ 116)
سنسور 24مگاپیکسلی CMOS بدون فیلتر anti-aliasing – لنز 28میلیمتر F1.7- منظره یاب 3.68مگاپیکسلی
Leica با معرفی Leica Q به ریشه های خودش، "فقط ضروریات عکاس" برگشته . یک دوربین با طراحی شیک، بدنه ی کامپکت با سنسور فول فریم که امکانات اساسی عکاسی را به زرق و برق ترجیه داده است. نتیجه این رویکرد ، تجربه ی واقعی لذت از عکاسی است.
در داخل بدنه ی آلمینیومی ماشین کاری شده ی Q یک سنسور 24 مگاپیکسلی فول فریم جا  خوش کرده است که فاقد فیلتر anti-aliasing  است. در قسمت جلویی دوربین یک لنز فوق العاده دقیق مجهز به لرزش گیر نصب شده که فاصله ی کانونی آن 28 میلیمتر و بازترین دیافراگم آن 1.7 است. بر روی این لنز حلقه های تنظیم دستی فوکوس و دیافراگم قرار گرفته اند و حداقل فاصله ی فوکوس لنز مذکور نیز 17 سانتیمتر است. با مشخصات فنی برجسته ای مانند عکاسی پیاپی 10 فریم بر ثانیه و منظره یاب با بالاترین رزولوشن بازار امروز Q چیزهای زیادی برای دوست داشتن دارد.
عکاسی با Q واقعاً لذت بخش است. تنها کنترل های ضروری بر روی بدنه قرار گرفته اند. منظره یاب 3.68 میلیون نقطه ای آن نزدیک ترین چیز ممکن به منظره یاب های اپتیکال است، به خصوص در محیط با روشنایی مناسب. فوکوس خودکار Contrast-detect آن سریع و بسیار دقیق است، البته همانطور که انتظار داشتیم واقعاً به درد تعقیب سوژه در حال حرکت نمی خورد.
ال سی دی 3 اینچی Q از نوع لمسی است که اجازه ی عکاسی و فوکوس با لمس صفحه را می دهد. این مساله می تواند برای عکاسان خیابانی بسیار پرکاربرد باشد. البته این ال سی دی ثابت است و قابلیت تغییر جهت و حرکت را ندارد. در قسمت ویدئو این دوربین امکان فیلمبرداری 1080p با 30 یا 60 فریم بر ثانیه را دارد. البته تنها   پسوند MPEG-4 در اختیارتان خواهد بود و خبری از جک هدفون و میکروفن نیز نیست.
با قیمت 4250 دلار Leica Q گرانترین دوربین در این گروه می باشد، و باید صادق باشیم، این یک دوربین Leica است، اوضاع می توانست بدتر هم باشد! با توجه به کیفیت فوق العاده ی لنز Summilux این دوربین شاید بتوان آنرا یک اکازیون برای تهیه ی یک دوربین Leica  دانست!
کیفیت عکاسی Q در هر دو حالت Jpeg و RAW خوب است، وقتی دوربین را در حالت White balance خودکار قرار دهید تنظیم رنگها بسیار رضایت بخش است و در تمام ایزوها که حداکثر آن 50هزار است میزان جزئیات ثبت شده ی مناسبی دارد. رزولوشن 24مگاپیکسلی اش در این گروه بالاترین نیست، ولی کافی است. تنها نقطه ی سیاه در کارنامه ی این دوربین ایجاد Shadow banding (خطوط راه راه در سایه ها) در نور کم و ایزوی بالاست.
با معرفی Q ، Leica یک استاندارد جدید را در لذت عکاسی با دوربین های لنز ثابت پرایم تعریف کرده، چه شما یک عکاس حرفه ای باشید چه یک آماتور با پول اضافه ی زیاد.
نکات مثبت:
•    لنز دارای لرزشگیر با جزئیات فوق العاده خوب
•    عکاسی پیاپی 10 فریم بر ثانیه
•    بدنه ی آلمینیومی ماشین کاری شده ی بسیار شیک
•    منوی ساده و کاربردی
نکات منفی:
•    ایجاد خطوط نویز در نور کم وقتی ایزو را بالا می برید
•    تواناییهای ویدئویی محدود
•    باتری می توانست بهتر باشد


Sony Cyber-shot DSC-RX1R II
سنسور 42.4 مگاپیکسلی فول فریم BSI-CMOS-منظره یاب XGA OLED – فوکوس خودکار هیبریدی
سونی DSC-RX1R II دارای سنسور 42.4 مگاپیکسلی BSI-CMOS یکسان با دوربین حرفه ای پرچم دار a7R II  است، که با لنز سریع ZEISS Sonar T 35mm جفت و جور شده و دارای دیافراگم F2 است. طبق گفته ی سونی سنسور و لنز این دوربین به گونه ای با یکدیگر تنظیم شده اند تا حداکثر کیفیت عکاسی را در اختیار کاربر بگذارد.
سنسور دوربین از سیستم فوکوس خودکار 399 نقطه ای تشخیص فاز (Phase detection) استفاده می کند که بیش از 60 درصد مساحت سنسور را چه در حالت عمودی و چه افقی پوشش می دهند. این مساله این سیستم فوکوس را به وسیع ترین سیستم بر روی سنسور فول فریم تبدیل کرده است. این سیستم در کنار 25 نقطه ی حساس به کنتراست عمل می کند که موجب ایجاد فوکوسی به مراتب سریعتر از مدل قبلی می شود. این تکنولوژی این امکان را به دوربین می دهد تا به صورت مستمر بر روی صورتها و سایر سوژه ها فوکوس کند، بدون نگرانی در خصوص جابجایی آنها در کادر. حتی سیستم فوکوس بر روی چشمان هم به راحتی چشم های افراد را در حال حرکت دنبال می کند. فوکوسش در حالت ویدئو نیز بسیار تاثیرگذار است.
یک امکان ویژه برای RX1R II "فیلتر فرکانس پایین قابل تغییر" آن است که می توان آنرا در حالتهای "خاموش"، "استاندارد" یا "زیاد" قرار داد.
این دوربین همچنین به  یک منظره یاب XGA OLED مجهز است که قابلیت پنهان شدن در بدنه ی دوربین را دارد. این منظره یاب از پوشش ZEISS T بهره می برد و دارای 4 المنت شیشه ای شامل دو لنز غیرکروی است که حاصل آن بزرگ نمایی 0.74X می باشد. همچنین این منظره یاب تصویری واضح از گوشه به گوشه و با حداقل اعوجاج ایجاد می نماید. رزولوشن 2.4 میلیون نقطه ای این منظره یاب تصویری دقیق و پرجزئیات را در اختیار می گذارد. همچنین یک ال سی دی 3 اینچی 1.2 میلیون پیکسلی با امکان تغییر زاویه نیز در اختیار کاربر هست. این ال سی دی امکان تغییر زاویه رو به بالا تا 109 درجه و رو به پایین تا 41 درجه را دارد.
کیفیت عکس نیز تقریباً با a7R II برابری می کند، که به معنی پیشرو بودن در بین دوربینهای امروزی از نظر عملکرد در نور کم، رزولوشن و dynamic range می باشد. در بخش ویدئو نیز این دوربین تصاویر فوق العاده پرجزئیات، نویز کم و با dynamic range خارق العاده ایجاد می نماید. RX1R II قادر به فیلمبرداری 1080p با سرعتهای 60، 30 و 24 فریم بر ثانیه است و در حالت 720p امکان فیلمبرداری با سرعت 120 فریم بر ثانیه را نیز دارد.فرمت فیلمبرداری XAVC S کیفیت بالای فیلمبرداری را تضمین می کند.
نکات مثبت:
•    استفاده از سیستم AF فوق العاده ی a7R II
•    فیلتر فرکانس پایین قابل تغییر
•    مشخصات ویدئویی مناسب
•    منظره یاب XGA OLED جمع شدنی
نکات منفی:
•    ارگونومی و منوهای نه چندان خوب
•    عدم وجود ال سی دی لمسی
•    باتری ضعیف


FujiFilm X100T
سنسور APSC X-Trans CMOS با رزولوشن 16 مگاپیکسل-لنز معادل 35میلیمتر F2-منظره یاب هیبریدی اپتیکال/الکترونیکی
فوجی فیلم X100T چندین بهینه سازی کوچک زیرکانه نسبت به سلف خود مدل "S" دارد، که موجب شده تا تجربه ی عکاسی بسیار بهتری را ارائه نماید، حتی در مقایسه با دوربینی که ما به خوبی میشناختیم و دوست داشتیم.
X100T از یک سنسور 16.3 مگاپیکسلی APS-C X-Trans CMOS بهره می برد که با یک لنز 35 میلیمتری (معادل) بسیار دقیق جفت و جور شده است. هم سنسور و هم لنز از مدلهای قبلی به عاریه گرفته شده اند.  X100T عکسهایی با کیفیت فوق العاده و با تشخیص عالی رنگها ثبت می نماید. عکسهایی که مستقیماً با پسوند jpeg از دوربین خارج می شوند به طرز غیرمعمولی خوب هستند.
فیلترهای داخل دوربین که شکل و ظاهر عکسهای خارج شده از دوربین های فیلمی قدیمی را شبیه سازی می کنند نیز بسیار جالب هستند و استفاده از آنها می تواند مفرح باشد. البته کیفیت فیلمبرداری همچنان ناامید کننده است. ولی ما چندان در این مورد نگران نیستیم ، زیرا فکر نمیکنیم تعداد زیادی از مشتریان این دوربین ، دوربینی با ظاهر Range finder و با لنز پرایم ثابت خریداری کنند تا با آن فیلم بگیرند.
نکات مثبت:
•    منظره یاب هیبریدی عالی
•    ارگونومی و طراحی بسیار خوب
•    کیفیت عکس خوب
•    سنسور بزرگ و لنز سریع باکیفیت
نکات منفی:
•    ایزوهای بالا فقط در حالت Jpeg قابل استفاه هستند
•    در ایزوهای بالا کیفیت عکس به دلیل Noise reduction زیاد افت می کند
•    فوکوس خودکار ضعیف در عکاسی پیاپی
•    کیفیت ویدئوی پایین


Ricoh GR II
سنسور 16مگاپیسکلی  APS-C CMOS -لنز 28میلیمتری F2.8-وای فای و قابلیت NFC
Ricoh GR II رابط کاربری عالی و قابلیت شخصی سازی مدل قبلی را حفظ کرده و آنها را در بدنه ای از آلیاژ منیزیوم جای داده است. این دوربین که تو جیب جا میشه! دارای لنزی 28میلیمتری و سنسوری 16مگاپیکسلی است. هرچند که مشخصاتش تنها کمی از مدل قبلی بهترند ولی Ricoh امکاناتی را اضافه کرده تا در بخش دوربینهای کامپکت با سنسور بزرگ که رشد زیادی در سال 2015 داشته اند قدرتمند ظاهر شود.
الگوریتم white balance این دوربین تغییر کرده تا دقت رنگها بیشتر از قبل شود، همچنین موجب کمتر شدن نویز در ایزوهای بالا شده است. برای بیشتر شدن تواناییهای عکاسی این دوربین از مناظر مختلف ابزارهای خلاقانه ی جدیدی در اختیار کاربر قرار گرفته، مانند 6 حالت افکت جدید و استفاده از فلش خارجی وایرلس.
در نور مناسب سرعت فوکوس این دوربین بسیار خوب است، ولی نمیتواند در نور کم همان عملکرد را حفظ کند و سرعت عکاسی پیاپی 4 فریم بر ثانیه ی آن تا حدودی کند است. همچنین این دوربین توانایی فیلمبرداری با کیفیت 1080p را در سرعتهای 30، 25 و 24 فریم بر ثانیه دارد. البته فاکتور محدود کننده در مورد فیلمبرداری با این دوربین عدم امکان اتصال میکروفن خارجی است.
نکات مثبت:
•    سنسور سایز APS-C داخل یک بدنه ی واقعاً کامپکت
•    سیستم منوی روان و ساده
•    قابلیت اتصال فلش های خارجی به صورت وایرلس
نکات منفی:
•    با توجه به تفاوت های جزئی نسبت به مدل قبلی گران محسوب می شود
•    فوکوس خودکار کند در نور کم
•    کیفیت پایین در ایزوهای بالا


Sigma dp Quattro
سنسور 19.6 مگاپیکسلی از نوع چندلایه ای APS-C Foveon- طراحی خاص
سری dp Quattro سیگما ارائه دهنده ی طراحی بدنه ای بسیار خاص و سنسورهای هوشمندانه ی چندلایه ای Foveon این شرکت هستند. 4 دوربین در سری DP قرار می گیرند که تنها تفاوتشان با یکدیگر در نوع لنز است. شما می توانید از بین لنزهای 14،19،30 و 50 میلیمتری انتخاب کنید(معادل 21،28،45 و 75 میلیمتر).
هیچ چیزی در مورد این دوربین سنتی نیست! این دوربین از سنسور سایز APS-C بسیار خاص با نام  Foveon استفاده می کند که دارای سه لایه برای تشخیص رنگهاست. بر روی لایه ی اول 19.6 مگاپیکسل کامل ثبت می شود و دو لایه ی دیگر هرکدام دارای 4.9 مگاپیگسل هستند. سیگما می گوید این سنسورها تنها سنسورهایی هستند که در تمام نقاط سنسور رنگها را کامل ثبت می نمایند.
طراحی خارجی این دوربینها نیز خاص است. دو کنترل در بالای دوربین قرار دارند و صفحه نمایش 3 اینچی 920هزار نقطه ایش قابل قبول است. ولی ارگونومی و در دست گرفتن این دوربین برای کسانیکه به DSLRها یا کامپکت های معمولی عادت دارند می تواند کمی عجیب باشد. البته ظاهر عجیبش بسیار جالب است و بعد از مدتی به ارگونومیش نیز عادت خواهید کرد.
نکات مثبت:
•    عکس های RAW با عمق رنگ 14 بیت و رنگهای غنی و باکیفیت در ایزوهای کم
•    لنزهای باکیفیت در تمامی مدلها
•    طراحی متفاوت با دوربینهای معمول بازار
نکات منفی:
•    ارگونومی عجیبش برای همه جذاب نیست
•    نرم افزار پردازش RAW  بسیار ضعیف
•    فوکوس خودکار ابتدایی
•    کیفیت پایین در ایزوهای بالا
•    عدم وجود قابلیت فیلمبرداری

برترین دوربینهای سال 2015:
گروه اول: دوربین‌های با لنز پرایم ثابت
گروه دوم: دوربینهای با لنز قابل تعویض با قیمت حدود 500 دلار
گروه سوم: دوربینهای کامپکت سوپرزوم
گروه چهارم: دوربین های کامپکت پیشرفته
گروه پنجم: دوربینهای با لنز قابل تعویض با قیمت بین 500 تا 800 دلار
گروه ششم: دوربینهای با لنز قابل تعویض با قیمت بین 800 تا 1200 دلار
گروه هفتم: دوربینهای با لنز قابل تعویض با قیمت بین 1200 تا 2000 دلار
گروه هشتم: دوربینهای با لنیز قابل تعویض با قیمت بیش از 2000 دلار
منبع: DPreview
  • دانلود نرم افزار | سافت گذر

نظرات کاربران (0 عدد)

اولین نفری باشید که در مورد این خبر نظر میدهد.

ثبت نظر

کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
ثبت نظر