نقدستان: نقد و بررسی دوربین نیکون D810

نقدستان: نقد و بررسی دوربین نیکون D810
معرفی مدلهای فول فریم D800 و D800E توسط نیکون در سال 2012 باعث غوغا و سر و صدای زیادی در جامعه ی عکاسان و کلا علاقمندان به دنیای دیجیتال شد. دلیل اصلی این مساله سنسور 36 مگاپیکسلی این دو دوربین بود، که آنها را به سرعت در لیست آرزوهای عکاسان حرفه ای و علاقمندان به عکاسی طبیعت، ثابت و ماکرو جای داد. D800 و D800E تقریبا از هر لحاظ یکسان بودند، با این تفاوت که D800E دارای فیلتر فرکانس پایین (Low pass) ضعیفتری بود تا دقت(sharpness) جزئیات عکسهای این دوربین به حداکثر ممکن برسد.
  • جدیدترین بازی ها
 

       این مطلب توسط سایت نقدستان ترجمه و گردآوری شده است.



حالا نیکون مدل جدید D810 را به بازار معرفی کرده که مجهز به سنسوری 36.3 مگاپیکسلی است و ادعا می کند که با حذف فیلتر فرکانس پایین عکسهایی با جزئیات حتی دقیقتر از D800E را در اختیار کاربر قرار خواهد داد  و اینکه این مدل بهترین کیفیت عکاسی را در بین تمامی محصولات نیکون تا کنون داراست.
 
از لحاظ شکل ، ابعاد بدنه و ارگونومی D810 شباهت بسیار زیادی به اسلاف خود دارد و کسی که قبلاً از D800 استفاده کرده باشد فوراً با این دوربین احساس راحتی خواهد کرد. البته بهینه سازیهای کوچکی نیز در آن مشاهده می شود، LCD پشت دوربین به لحاظ اندازه همان 3.2 اینچ باقی مانده ولی حالا به جای 921000 نقطه دارای 1،229،000 نقطه است. این پیشرفت در مورد منظره یاب نیز مشهود است، در حالیکه به طور کلی با مدلهای قبلی یکسان است و اساساً قسمتهای اصلی سیستم منظره یاب از از سری D800 قرض گرفته شده است، حالا برای وضوح بیشتر تصویر از پوششی متفاوت بر روی شیشه اش بهره گرفته شده ، همچنین پانل OLED جدیدش توانایی به نمایش گذاشتن اطلاعات پیچیده تری را بر روی تصویر دارد و اطلاعات نوردهی (exposure ) واضح ترند و راحت تر خوانده می شوند.
از دیگر تغییراتی که با نگاه به بدنه ی سنگین و بزرگ این دوربین حرفه ای جلب توجه می کند می توان به حذف دکمه ی "حالتهای نور سنجی (metering)" از پشت و سمت راست دوربین اشاره کرد، هدف از این کار راحت تر کردن دسترسی به دکمه های AE-Lock، AF-Lock و دکمه ی خاموش و روشن کردن فوکوس خودکار در زمانی که دوربین به چشم عکاس چسبیده است بوده. البته قابل توجه ترین تغییر در میان دکمه های پشت دوربین معرفی دکمه ی "i" است، این دکمه امکان دسترسی مستقیم به برخی آپشن های اساسی دوربین مانند Active D-Lighting و Bracketing را می دهد و مکانیزم کارکردش مانند سایر DSLRهای نسل جدید نیکون است.
   
  درست همانند D800 و D800E این دوربین نیز برای استفاده در شرایط آب و هوایی  مختلف طراحی شده است و به اصطلاح Weatherproof می باشد، تمامی قسمتهای مهم و اساسی دوربین جهت جلوگیری از ورود گرد و خاک و آب مورد حفاظت پوششهای لاستیکی قرار گرفته اند. بنابراین کاربر این دوربین می تواند بدون دغدغه و نگرانی از آسیب دیدن دوربین گرانقیمتش آن را در تمامی شرایط جوی مورد استفاده قرار دهد. اگر از سمت چپ به دوربین نگاه کنید متوجه سه پوشش لاستیکی مجزا از هم می شوید که ورودی های میکروفن استریو، خروجی USB و خروجی HDMI را در زیر خود جای داده اند. در سمت راست با باز کردن پوشش کشویی دو محل قرارگیری کارت حافظه برای یک  کارت حافظه ی SD و یک کارت حاقظه ی  CF مشاهده می شوند، وجود دو کارت حافظه به شما این امکان را می دهد که نحوه ی ذخیره ی عکسها و فیلم ها را در حالتهای مختلف انتخاب کنید، به طور مثال می توانید عکسهای jpg را در یکی و عکسهای RAW را در دیگری ذخیره کرده و یا دوربین را روی حالتی تنظیم نمایید تا با پر شدن یکی از کارت حافظه ها به سراغ دیگری برود. اگر به سراغ زیر دوربین رفته و درب باتری را باز کنید باتری نوع EN-EL15 را خواهید یافت که کاملاً با باتری استفاده شده در مدل D800 یکسان است و در صورت استفاده نکردن از فلش،  با یک بار شارژ جوابگوی 3000بار عکاسی است.
 
از نکات قابل توجه در جلوی دوربین می توان به وجود دو دکمه ی قابل برنامه ریزی در کنار ماونت لنز و دو میکروفن در دو طرف لنز اشاره کرد. وجود دو میکروفن به این معنی است که حتی در صورت فیلمبرداری بدون استفاده از میکروفن خارجی هم می توانید از صدای استریو بهره ببرید. نوع ماونت لنز D810 نیز از نوع F است که همانطور که از یک دوربین حرفه ای انتظار می رود اجازه ی استفاده از گستره ی وسیعی از لنزهای نیکون  و همچنین سایر سازندگان لنز مانند سیگما و تامرون را می دهد.
همانطور که گفتیم این دوربین مجهز به یک سنسور 36.3 مگاپیکسلی فول فریم (FX در دوربینهای نیکون) می باشد که بالاترین در میان دوربینهای حال حاضر بازار به غیر از دوربینهای قطع متوسط محسوب می شود. این سنسور دارای گستره ی ایزوی 64- 12800 بوده که تا 32-51200 قابل افزایش است ، بنابراین از این لحاظ کمی نسبت به نسل قبل پیشرفت نشان می دهد.
وظیفه ی پردازش عکسها نیز بر عهده ی پردازشگر جدید Expeed4 گذاشته شده که 30درصد سریعتر از نسل قبلی اش است. به کمک این پردازشگر سرعت عکاسی پیاپی در حالت فول رزولوشن از 4فریم بر ثانیه به 5فریم بر ثاینه افزایش یافته ، هرچند باز هم نمی توان آنرا یک دوربین ورزشی و اکشن دانست، به طور مثال Canon 7D Mark II دارای قابلیت عکاسی 10فریم بر ثانیه است ، ولی وقتی این موضوع را در نظر بگیرید که در هر بار عکاسی 36.3 مگاپیسکل باید مورد پردازش قرار گیرد می توان گفت D810 دارای سرعت قابل توجهی است. همچنین حالا در یک بار عکاسی پیاپی میتوانید بدون وقفه 23 عکس در حالت RAW 14-bit بگیرید، که پیشرفت زیادی نسبت به 16 عکس پیاپی در مدل D800 نشان می دهد. تعداد عکسهای پیاپی در حالت jpg در عدد 100 یکسان باقی مانده است.

مکانیزم شاتر و آینه ی این دوربین نیز مورد بازبینی و بهینه سازی قرار گرفته اند تا لرزشهای حاصل از حرکت شاتر و آینه و تاثیر آنها بر روی عکس به کمترین میزان ممکن برسد و البته مکانیزم جدید کم صداتر نیز هست، بعلاوه این دوربین دارای قابلیتی به نام Silent mode است، بدین معنی که صدای شاتر را به حداقل می رساند. این قابلیت برای عکاسانی که نیاز دارند هنگام عکاسی موجب جلب توجه نشوند می تواند مفید باشد.  همچنین یک شاتر الکترونیکی در جلوی سنسور تعبیه شده تا نیازی به شروع نوردهی با حرکت فیزیکی شاتر اصلی نباشد .
 
با این تفاسیر عکسهای خارج شده از این دوربین چه وضعیتی دارند؟
 D810 قابلیت عکاسی با فرمتهای jpg، TIFF و RAW را داراست. در حالت jpg عکسها حالا به لطف پردازشگر جدید به مراتب از عکسهای گرفته شده با همین فرمت در مدل D800 دقیق تر و بهترند، هرچند اینگونه حس می شود که D800 می توانست با یک firmware آپدیت شده عکسهای jpg بهتری هم تولید کند. البته وقتی در مورد این کلاس از دوربین صحبت می کنیم مهمتر از هر چیز دیگری کیفیت فایلهای RAW خارج شده از دوربین می باشد. عکسهایی که این دوربین در حالت RAW تولید می کند به لحاظ دقت جزئیات و عمق رنگ از بهترین ها در بین دوربین های فوق فریم حال حاضر بازار هستند ، در ایزوهای پایین و با لنزهای واید  کیفیت عکسها و ثبت جزئیات D810 به قدری خوب است که بیراه نیست اگر بگوییم با برخی دوربینهای قطع متوسط برابری می کند.
همچنین این مساله که ایزوی پایه ی این دوربین 64  می باشد نیز می تواند بسیار کاربردی باشد، به خصوص زمانی که بخواهید عکسهای ساکن و با عمق میدان بسیار کم بگیرید، بدین معنی که به راحتی می توانید دیافراگم لنز را روی بازترین حالت تنظیم کنید بدون اینکه عکستان Over expose شود، همچنین این قابلیت نیاز به استفاده از فیلترهای ND را نیز کمتر میکند. به لحاظ نویز می توان گفت عملاً تا ایزوی 1000 خبری از نویز نیست و ایزوی 3200 هم شاید با کمی دستکاری فایلهای RAW قابل استفاده باشد، از این لحاظ تنها دوربین هایی مانند Canon 5D Mark III، Sony a7R و Sony a7S شاید با آن برابری کنند. همانطور که از هر دوربین فول فریمی انتظار می رود این دوربین Dynamic Range فوق العاده ای نیز دارد و از این نظر قطعاً از بهترینهاست، طوریکه عکاس می تواند برای عکاسی از یک تصویر پرکنتراست و با های لایت ها و سایه های شدید با under expose کردن عکس اقدام به ثبت جزئیات های لایت ها نموده و مطمئن باشد که می تواند با پردازش فایل RAW در رایانه ی خود جزئیات سایه ها را نیز به راحتی زنده نماید. این مساله می تواند تا حدود زیادی نیاز به استفاده از عکاسی HDR و یا Bracketing را کم کند.
همانطور که گفتیم نیکون در این مدل اقدام به حذف فیلتر فرکانس های پایین که به نامهای Low pass filter  و Anti aliasing filter(AA filter) نیز شناخته می شود کرده تا حداکثر جزئیات را مورد ثبت قرار دهد. عملکرد این فیلتر کم کردن راه راه های رنگی در حالتهاییست که در تصویر الگوهای پیچیده و ریزی مانند  تار و پود لباس وجود داشته باشند. این خطای تصویری یکی از مشکلات شایع در دوربینهای دیجیتال است تا حدودی با استفاده از فیلتر AA برطرف می شود. البته وجود این فیلتر کمی از دقت جزئیات می کاهد. حذف این فیلتر در D810 کمک زیادی به کیفیت فوق العاده و ثیت جزئیات بی رقیبش کرده است، ولی ناگقته پیداست که با حذف این فیلتر نقطه ی ضعف D810 ایجاد moiré یا همان راه راه هایی از رنگ است. البته وجود این راه راه ها تقریباً قابل اغماض است و تنها وقتی عکس را تا 100% زوم کنید متوجهش خواهید شد. با این وجود ممکن است همین کافی باشد تا یک عکاس فشن که می خواهد عکسهایش کاملاً بی عیب و نقص باشند و یا لازم است آنها را در اندازه های بسیار بزرگ چاپ کند D800 را به D800E و D810 ترجیح دهد.
 
نمونه عکس گرفته شده با D810:

اگر عکس را 100درصد زوم کنیم می توانید تاثیر حذف فیلتر فرکانس پایین را بر روی تار و پود لباس مشاهده کنید:


 از قابلیتهای جدید اضافه شده به این دوربین نیز می توان از حالت split zoom  نام برد. این قابلیت به شما اجازه می دهد تا در حالت Live view مانیتور پشت دوربین را به دو قسمت تقسیم کرده و دو نقطه ی موازی و یا هم ارتفاع در دو طرف شوژه را در نظر گرفته و دوربین را کاملاً نسبت به افق یا منظره تراز کنید. همچنین بر روی هر طرف زوم کرده، بزرگ و کوچشکان کنید و مکانشان را تغییر دهید. این قابلیت به خصوص هنگام عکاسی بر روی سه پایه ، از بناها و افق بسیار پرکاربرد است. 
 
وقتی به سرعت و عکس العمل می رسیم هم D810 حرفهای زیادی برای گفتن دارد، هرچند به این موضوع اشاره کردیم که این دوربین یک دوربین ورزشی و اکشن نیست ، ولی حداکثر سرعت شاتر مانند هر دوربین سطح بالای دیگری 1/8000 ثانیه است، همچنین با وجود 51 نقطه ی فوکوس که 15عدد از آنها از نوع Cross type (نسبت به کنتراست در دو حالت افقی و عمودی حساسند) هستند و با معرفی حالت فوکوس گروهی هیچ مشکلی برای فوکوس بر روی سوژه های در حالت حرکت ندارد. این سیستم فوکوس در نورهای کم هم کارآیی بسیار خوبی را از خود به نمایش می گذارد.
وقتی به سراغ فیلمبرداری با این دوربین می رویم هم درمی یابیم که تغییراتی جزئی ولی مفید نسبت به نسل قبلی داشته. در حالیکه حداکثر رزولوشن فیلم بر روی Full HD (1920x1080) باقی مانده ، حداکثر سرعت فیلمبرداری حالا  از 30فریم بر ثانیه در نسل قبلی به 60فریم بر ثانیه افزایش یافته است. البته باید به این موضوع نیز توجه کنیم که برخی رقبا مانند سونی امکان فیلمبرداری 4K را نیز با دوربین های حرفه ای خود ارائه می کنند. از دیگر قابلیتهای اضافه شده به فیلمبرداری این دوربین می توان به میکروفن یکپارچه ی استریو، حالت Flat picture و قابلیت ایزوی اتوماتیک اشاره کرد.
حالت Flat picture در هنگام فیلمبرداری موجب ایجاد کنتراست کمتر در تصویر می شود، اگر کسی در مورد فیلمبرداری با DSLR خود جدی نیست و تنها برای فیلمبرداری آماتور ممکن است از آن استفاده کند حالت استاندارد قطعاً بهتر است، کنتراست بیشتری دارد و رنگها زیباتر و اشباع ترند، ولی برای حرفه ای ها امکان ویرایش و کنترل جوانب مختلف تصویر ضبط شده مهم است. حالت Flat picture به فیلمبردار این  اجازه  را می دهد تا کنترل بیشتری بر روی کنتراست، هایلایت ها و سایه ها داشته باشد و راحت تر تصاویر ضبط شده را در رایانه ی شخصی مورد  ویرایش قرار دهد.
این روزها و با همه گیر شدن استفاده از دوربینهای دیجیتال ISO هم در کنار سرعت شاتر و دیافراگم به یک فاکتور اساسی عکاسی و فیلم برداری تبدیل شده، نیکون در این دوربین مانند بسیاری از دوربین های حرفه ای نه تنها در حالت تمام اتوماتیک اجازه ی انتخاب ایزو به صورت خودکار را می دهد بلکه کاربر می تواند در حالت دستی هم ایزو را بر روی حالت خودکار قرار دهد تا تنها سرعت شاتر و دیافراگم را  انتخاب کرده و ایزو را بر عهده ی خود دوربین بگذارد، این قابلیت در این دوربین برای فیلمبرداری نیز قابل استفاده و بسیار پرکاربرد است.
 
اگر بخواهیم D810 را مورد جمع بندی قرار دهیم و ببینیم اساساً چه گروهی را هدف قرار داده است باید بگوییم این دوربین عکسهایی با جزئیات فوق العاده دقیق و با عمق رنگی کم نظیر تولید می کند و Dynamic Range بسیار خوبی دارد، نویز کمی ایجاد کرده و برای عکاسی در محیط های کم نور ایده آل است. با توجه به این مشخصات و قیمت نسبتاً بالای این دوربین بدیهی است که مشتریان اصلی این دوربین را عکاسان حرفه ای طبیعت، Landscape ، نجوم، پورتره و ماکرو تشکیل می دهند، ولی با وجود عکاسی پیاپی 5فریم بر ثانیه و سیستم فوکوس سریع و دقیقش می تواند نیازهای گستره ی وسیعی از عکاسان را برآورده کند.
 البته بد نیست در اینجا و پس از بررسی قابلیتهای عکاسی و فیلمبرداری این دوربین به رقبای آن هم اشاره ای هرچند مختصر داشته باشیم. رقبای اصلی این دوربین در بازار حال حاضر Canon 5D Mark III، Sony a7R و Sony a7S هستند. نیکون از لحاظ  کیفیت عکاسی بهینه یا optimal image quality (عکاسی در ایزوی پایه) بر رقبای خود برتری دارد، ولی در ایزوهای بالا دوربین های نام برده شده از کمپانی سونی بر نیکون برتری پیدا می کنند و 5D Mark III  نیز تقریبا با رقیب نیکونی اش برابر است. از لحاظ سرعت عمل و سیستم فوکوس باید 5D Mark III را برنده دانست، در حالیکه نیکون و کانن هر دو در تنوع لنزهای قابل استفاده تقریباً یکسان و برتر از دوربین های سونی هستند.

نمونه عکسها(برای دیدن عکسها در سایز بزرگ بر روی آنها کلیک کنید):


منبع: نقدستان
  • دانلود نرم افزار | سافت گذر

نظرات کاربران (0 عدد)

اولین نفری باشید که در مورد این نقد نظر میدهد.

ثبت نظر

کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
ثبت نظر