نقدستان: نقد و بررسی کانن 7D Mark II

نقدستان: نقد و بررسی کانن 7D Mark II
در 5 سالی که از زمان عرضه ی Canon EOS 7D گذشته است این دوربین از یک دستگاه پیشرو از لحاظ تکنولوژی به یادآوری از گذشته تبدیل شده است. نه تنها به دلیل اینکه حالا تکنولوژی پیشرفت زیادی کرده است، بلکه به نظر می آید ایده ی یک DSLR حرفه ای با سنسور APS-C نیز دیگر قدیمی شده است. ولی کانن با ارائه ی مدل Mark II از این دوربین نشان داده که چنین نظری ندارد.
  • جدیدترین بازی ها
 

       این مطلب توسط سایت نقدستان ترجمه و گردآوری شده است.



کانن در 7D MkII دقیقا از همان دستور کار مدل قبلی پیروی کرده است، استفاده از سیستم فوکوس خودکار حرفه ای و بدنه ای با بهترین کیفیت ساخت. در حالیکه نیکون کاربرانش را تشویق به استفاده از مدلهای فول فریم می کند، کانن همچنان امکان انتخاب را باز گذاشته است. 7D MkII که مدتها منتظرش بودیم بر پایه ی نقاط قوت مدل قبلی ساخته شده و آنرا از هر لحاظ بهتر کرده است.

مشخصات اصلی EOS 7D Mark II
•    سنسور 20مگاپیکسلی CMOS با Dual-Pixle AF
•    10 فریم بر ثانیه عکاسی پیاپی با فوکوس خودکار
•    65 نقطه ی فوکوس cross-type
•    نورسنجی IR pixel بعلاوه 150,000 RGB
•    پردازنده ی دوقلوی DIGIC6
•    بدنه ی درزگیری شده در مقابل محیط
•    شیار کارت حافظه ی دوگانه برای Compact Flash و SD
•    USB 3.0
•    باتری LP-E6N با حجم بیشتر
•    حداکثر سرعت شاتر 1/8000
برای عکس های ثابت 7D Mark II از سیستم فوکوس 65 نقطه ای بهره می برد که تمامی آنها از نوع cross-type هستند. این سیستم در کنار سنسور 150,000 pixel RGB + IR metering کار می کند تا آخرین نسخه از "تعقیب و تشخیص شوژه (iTR)" که در 1D X دیده بودیم به کاربر ارائه کند. این بدین معنی است که وقتی iTR روشن باشد و یکی از نقاط فوکوس سوژه را پوشش داده می توان شاتر را نصفه فشرد، در این حالت فوکوس بر روی سوژه قفل شده و آنرا در تصویر تعقیب می کند و هرکدام از نقاط فوکوس که لازم باشد خود به خود انتخاب می شوند.
سرعت عکاسی پیاپی دوربین هم حالا به 10 فریم بر ثانیه رسیده است، که تا همین چند وقت پیش تنها مختص حرفه ای ترین و گرانترین دوربینها بود. بعلاوه شاتر این دوربین قابلیت تحمل 200هزار بار کار کردن را دارد. این عدد برای 7D به 150هزار محدود بود.
سنسور اصلی نوعی از طراحی Dual Pixel AF است که پیش تر در 70D شاهد آن بودیم. استفاده از این سیستم بدین معنی است که وقتی آینه ی دوربین بالاست سنسور قادر است سوژه ها را هم از نظر جایگاه و هم عمق دنبال کند. نتیجه ی استفاده از این تکنولوژی فوکوس دقیقتر در حالت Live View یا در هنگام فیلمبرداری است. حالا که از فیلمبرداری گفتیم بد نیست بدانید که فیلمبرداری این دوربین نیز نسبت به مدل قبلی بهتر شده و حالا قابلیت فیلمبرداری 1080p با 60فرم بر ثانیه را دارد.

جدول مقایسه ای 7D Mark II با 7D و D7100


بدنه و طراحی

7D Mark II از لحاظ ابعاد تقریبا با مدل قبلی یکسان است، ولی تغییراتی در چیدمان دکمه ها را تجربه کرده و حالا به غیر از یک کلید بقیه ی دکمه ها با مدل 5D Mark III  یکسانند. البته کانن بیان کرده است که این شباهت عمدی است تا تجربه ی کار با تمامی مدلها مشابه یکدیگر باشند.

مقایسه ی بدنه ی 7D و 7D Mark II

در نمای جلو 7D Mark II  شباهت بسیار زیادی به مدل قبلی دارد. تنها تفاوت قابل توجه جابجایی و بزرگتر شدن دکمه ی "پیش نمایش عمق میدان" است.

همانطور که گفتیم به غیر از کلیدی که در دور جوی استیک قرار گرفته و برای تعیین نقاط فوکوس استفاده می شود چیدمان دکمه های این دوربین با 5D Mark III یکسان است. در مقایسه با 7D دو دکمه ی بالا سمت چپ که Q-menu و RAW/JPEG بودند با Menu و Info جایگزین شده اند. دکمه ی Q-Menu به بالا و سمت چپ dial منتقل شده است. سه دکمه ی بالا و سمت راست از Menu، Picture style و Info به دکمه های چندکاره ی Picture style، Rate  و Magnify تغییر یافته اند.قابلیت بزرگنمایی از دو دکمه ی بالا و سمت راست گرفته شده است.

در نمای بالا چند تفاوت با 7D دیده می شود. یک قفل به mode dial اضافه شده است. برآمدگیی نیز به جلوی hotshoe اضافه شده که در خود ماژول GPS را جای داده است. حالت Creative auto از بین تنظیمات حذف شده است.

7D Mark II دوربینی مستحکم است، و دارای ارگونومی بسیار مشابه با 5D Mark III  است. محل قرار گرفتن دست خوش طرح است و کار ساپورت وزن دوربین و لنزش را راحت کرده است.

صفحه نمایش
7D Mark II  از یک صفحه نمایش ال سی دی 3 اینچی یا نسبت 3:2 و با رزولوشن 720x480 بهره می گیرد.این ال سی دی مجهز به تکنولوژی gapless است که انعکاس داخلی را کاهش می دهد تا کنتراست به حداکثر برسد. البته کمبود صفحه ی لمسی به نوعی حس می شود، به خصوص اینکه میتوانست در هنگام فیلمبرداری بسیار کاربردی باشد



منظره یاب
منظره یاب 7D Mark II از لحاظ اندازه و پوشش با 7D یکسان است. پوشش 100% و بزرگنمایی 1X . در داخل این منظره یاب یک ال سی دی شفاف کار گذاشته شده است که توانایی نمایش اطلاعات مختلفی از قبیل grid lines، هشدارهای قابل برنامه ریزی، نقطه های فوکوس فعال و ... را دارد.

کنترل ها و کار کردن با 7D Mark II

روی دوربین سمت راست:
کنترل های این قسمت از 7D Mark II برای هر کاربر کانن آشناست. پشت دکمه ی شاتر کنترل چرخان اصلی دوربین قرار دارد که برای تغییر پارامترهای مختلف نوردهی استفاده می شود.در بین دکمه ی شاتر و کنترل چرخان دکمه ی قابل برنامه ریزی M-Fn قرار دارد که می توان آنرا به جیزهایی مانند قفل نوردهی فلش اختصاص داد. در پشت اینها یک ردیف از دکمه ها قرار دارند که هر کدام دو عملکرد مختلف را فعال می کنند که با کنترل های چرخشی بالا و پشت دوربین قابل تنظیمند.از چپ به راست این دکمه ها به ترتیب white balance/metering، drive/AF mode و flash exposure compensation/ISO را کنترل می کنند. در کنار اینها دکمه ای برای روشن کردن چراغ صفحه نمایش بالای دوربین قرار دارد.


روی دوربین سمت چپ:
در این قسمت کنترل خاموش و روشن کردن دوربین و mode dial قرار گرفته اند. در حالتهای قابل تنظیم برای این دوربین انتخابهای آشنای Program، aperture priority،shutter priority و Manual هستند، بعلاوه ی اینها حالت Bulb و سه حالت قابل تنظیم توسط کاربر نیز وجود دارند. در این دوربین حالت creative Auto حذف شده ولی حالتی با نام Auto+ اضافه شده است تا عکاسان تازه کار نیز بتوانند از این دوربین استفاده کنند.


پشت دوربین سمت راست:
بقیه ی کنترل های اصلی 7D Mark II  در پشت دوربین قرار گرفته اند تا توسط شست کاربر مورد استفاده قرار گیرند. دکمه ی Live view/Movie Mode عینا از 7D به این دوربین به ارث رسیده است.
فشردن دکمه ی Q یک صفحه ی کنترلی را بر روی صفحه نمایش فراخوانی می کند که شامل پارامترهایی است که لزوماً نمی توانید با سایر دکمه ها آنها را کنترل کنید.
بالای این دکمه سوییچ AF area select قرار دارد که به شما اجازه ی جابجایی بین حالتهای مختلف نقاط فوکوس خودکار را می دهد.
سایر کنترل های پشت دوربین مانند جوی استیک کنترل نقاط فوکوس و dial بزرگ و دکمه ی SET با 7D کاملاً عملکردی یکسان دارند.

پشت دوربین سمت چپ:
تغییراتی در دکمه های سمت چپ دوربین نیز دیده می شود. دکمه ی Q و Raw/Jpeg با دکمه های Menu و Info جایگزین شده اند و سایر دکمه ها به ترتیب زیر کار می کنند:


در زمان عکاسی امکان دسترسی مستقیم به استایل عکس، نوردهی چندگانه و HDR را می دهد.
در حالت Playback عکسها را در کنار یکدیگر برای مقایسه قرار می دهد.


در حالت Playback به شما اجازه می دهد که با ستاره دادن به دوربین ها آنها را از 1 تا 5 درجه بندی کنید.


دکمه ی بزرگنمایی- این دکمه جایگزین کنترلهای Zoom in و Zoom out در بالای دوربین شده است.
در Live view بین Full screen، 5X و 10X تصویر را عوض می کند.


اجازه ی ورود و خروج از حالت Playback را می دهد.


دکمه ی delete.

فوکوس خودکار

ماژول جدید AF 65نقطه ای
کانن در این مدل یک ماژول فوکوس 65 نقطه ای جدید، برگرفته شده از سیستم 1D X را معرفی کرده است. این سیستم همانطور که از اسمش مشخص است دارای 65نقطه است که بخش زیادی از فریم را پوشش داده اند.  تمامی این نقاط از نوع cross-type هستند (زمانیکه از لنزهایی با حداکثر دیافراگم بازتر از f/5.6 استفاده شود). بعلاوه نقطه ی مرکزی dual cross-type است ( در زمان استفاده از لنزهایی با دیافراگم f/2.8 و بازتر) که برای حداکثر دقت کارآیی دارد. همچنین نقطه ی میانی قابلیت فوکوس با لنزها یا ترکیب لنز و تله کانورتورهای کندتر از f/8 و تا EV -3 را دارد. این مسئله برتریی به اندازه ی 1 EV برای 7D Mark II نسبت به 1D X و 5D Mark III ایجاد می کند.
نقاط فوکوس cross type این دوربین قابلیت تشخیص جزئیات عمودی و افقی را دارند. قابلیت تشخیص این دو نوع جزئیات موجب فوکوسی مطمئن تر می شود. به طور مثال اگر یک نقطه ی فوکوس تنها جزئیات افقی را تشخیص دهد وقتی دوربین را در حالت portrait برای عکاسی در دست بگیرید برای فوکوس کردن بر روی خط افق و یا چشم افراد دچار مشکل خواهد شد.
برای کنار آمدن با سناریوهای چالش برانگیز نقطه ی وسطی در 7D Mark II از نوع dual cross type و با دقت بالاست. این بدین معنی است که علاوه بر تشخیص خطوط افقی و عمودی قابلیت تشخیص خطوط مورب را نیز دارد.

سنسور جدید 150,000-pixel RGB+IR metering sensor
در 7D Mark II کانن یک سنسور RGB + IR metering با 150هزار پیکسل را معرفی کرده است، که نوع بهینه سازی شده ی سنسور مورد استفاده در 1D X است. قابلیت این سنسور در استفاده از اطلاعات رنگها و مادون قرمز برای دیدن تصویر و آنالیز آن در تئوری موجب نورسنجی دقیق تری نسبت به نوع 63 منطقه ای استفاده شده در 7D  و 5D Mark III می شود. هرچند که ما از دیدن این مساله که چنین تکنولوژیی از 1D X به این دوربین APS-C آورده شده است، ولی ای کاش همانند برادر بزرگترش spot-metering به نقطه ی فوکوس انتخاب شده متصل بود.

تشخیص و رهگیری هوشمند
سنسور RGB + IR metering همچنین برای تشخیص سوژه و کمک به فوکوس در حالت AI Servo کاربرد دارد.این سیستم با عنوان "تشخیص و رهگیری هوشمند" یا iTR نامیده می شود، و این اولین باری است که آنرا خارج از 1D X می بینیم. ایده این است که سنسور RGB + IR metering از اطلاعات رنگ و مادون قرمز برای دنبال کردن سوژه ای که مورد فوکوس قرار گرفته استفاده می کند. بدین معنی که در صورتی که سوژه حرکت کند یا کادربندی را عوض کنیم دوربین قادر است نقاط فوکوس را به گونه ای انتخاب کند که سوژه همچنان در فوکوس باشد.
ما این سیستم را همانند سیستم 3D focus tracking نیکون بسیار کاربردی یافتیم.

حالتهای مختلف منطقه ی فوکوس
فوکوس تک نقطه ای دقیق (انتخاب دستی)

فوکوس تک نقطه ای (انتخاب دستی)

فوکوس نقطه ای گسترش یافته (انتخاب دستی)

فوکوس 9 منطقه ای (انتخاب دستی)

فوکوس سه منطقه ای (انتخاب دستی)

فوکوس 65 نقطه ای (انتخاب خودکار)



فوکوس در حالت Live view و Movie
این تنها سنسور فوکوس Phase-detection نیست که در 7D Mark II به روزرسانی شده است، بلکه سنسور اصلی عکاسی دوربین نیز از سیستم Dual Pixel AF که در 70D اولین بار دیده شده بود بهره می برد. این سیستم موجب فوکوس دقیقتر در live view و فیلمبرداری می شود.
سنسور Dual Pixel در واقع از 40میلیون پیکسل استفاده می کند، که نصف آنها نور دریافتی از سمت چپ و نصف آنها نور دریافتی از سمت راست لنز را ثبت می کنند. برای عکس نهایی این پیکسل ها به صورت جفتی مورد پردازش قرار می گیرند تا در مجموع یک فایل 20مگاپیکسلی ایجاد شود. با استفاده از این سیستم توانایی مقایسه ی نور چپ و راست لنز را در زمانیکه آینه بالا رفته است به سنسور می دهد تا در این حالت نیز دوربین از فوکوس phase-detection برخوردار باشد.
این سیستم به 70D و 7D Mark II در حالت live view فوکوسی بخشیده که مراتب سریعتر از سایر DSLRهای کانن است. البته همچنان به سرعت استفاده از منظره یاب و فوکوس با سنسور PDAF نیست. ولی مساله ی قابل توجه کارکرد بدون عیب و نقص و یکدست آن است. البته در زمانیکه از عکاسی پیاپی در حالت Live view استفاده می کنید تلاشی در جهت دوباره فوکوس کردن بین عکسها صورت نمیپذیرد.
جاییکه بیشتر از هر حالت دیگری phase-detetion روی سنسور استفاده دارد در هنگام فیلمبرداری است. در زمان فیلمبرداری سه حالت فوکوس در دسترس هستند: Face detection+Tracking، FlexiZone Multi و FlexiZone Single. دو حالت آخری به کاربر امکان می دهند نقطه ی شروع فوکوس را انتخاب کند، و حالتهایی وجود دارند برای انتخاب اینکه دوربین چگونه به فوکوس کردن ادامه دهد:
حساسیت رهگیری فوکوس (AF Tracking sensitivity) تعیین می کند که اگر چیزی بین سوژه و دوربین قرار گیرد دوربین تا چه حد به عمق فوکوس اولیه وفادار بماند. همچنین آپشنی برای کنترل سرعت فوکوس وجود دارد که تعیین می کند در صورت قرار گرفتن یک شی بین سوژه و دوربین فوکوس با چه نرمی و سرعتی جابجا شود.
البته این سیستم تنها با لنزهای خاصی قابل استفاده است. تمامی لنزهای کانن با موتور STM و تمامی لنزهای USM  ساخت 2009 به بعد با این سیستم هماهنگ هستند.
البته یکی از نکات منفی در مورد این دوربین این است که برعکس 70D دارای صفحه نمایش لمسی نیست. داشتن این امکان در هنگام فیلمبرداری میتوانست بسیار کاربردی باشد.

تجربه ی عکاسی
بعنوان یک کاربر مدل اولیه ی EOS 7D ، من بسیار هیجان زده بودم تا Mark II را تست کنم. برای من 7D یک وسیله ی قابل اطمینان و پوست کلفت بود. این دوربین از چندین بار افتادن، برخورد با سنگ، خیس شدن و ... جان سالم به در برده است. به عنوان یک دوربین 5 ساله حالا دارد کمی قدیمی می شود، ولی هنوز در استفاده از آن شک به خود راه نمی دهم.
حالا با در دست گرفتن Mark II کاملاً همان حس محکمی و خوش ساختی به دستان منتقل می شود و شاید این دوربین حتی از مدل قبلی پوست کلفت تر هم باشد.

ایزوی اتوماتیک
در 7D Mark II شما می توانید نحوه ی کارکرد Auto ISO را در تنطیمات ISO speed setting شخصی سازی کنید. در این قسمت نه تنها  می توانید محدوده ی بالا و پایین ایزو را تعیین کنید بلکه می توانید حداقل سرعت شاتری را که دوربین بعد از آن می تواند ایزو را افزایش دهد نیز مشخص کنید. البته همچنان نیز می توانید از حالت کاملاً خودکار استفاده کنید تا دوربین خود حداقل سرعت شاتر قابل قبول را تعیین کند.
این سیستم در نیکون نیز وجود دارد، ولی حالا کانن آنرا یک قدم پیشتر برده و به جای 5 تنظیم دارای 7 تنظیم است و به جای 1EV قادر به انجام تنظیمات در پله های 2/3EV است.

عملکرد در عکاسی
عکاسی پیاپی
این دوربین به سرعت فوق العاده ی 1D X با 12 فریم بر ثانیه نمیرسد ولی همچنان با سرعت 10فریم بر ثانیه بسیار سریع است. این قابلیتهای این دوربین در تست سرعت ماست:


عکاسی با استفاده از منظره یاب
یکی از نکات برجسته ی 7D Mark II قطعا سیستم فوکوس خودکار 65 نقطه ای آن است. به سادگی باید بگوییم که این سیستم فوق العاده سریع است. وقتی در حالت تک عکس هستید به محض فشردن دکمه ی شاتر نقاط فوکوس روشن شده و بلافاصله بر روی سوژه فوکوس می کنند. هرچند که سرعت فوکوس با نوع لنز استفاده شده نیز مرتبط است ولی به هر حال این دوربین بسیار سریع و بسیار دقیق اقدام به فوکوس می کند.
همانطور که گفتیم این دوربین قابلیت عکاسی پیاپی با سرعت 10فریم بر ثانیه است و در آزمایش ما سیستم فوکوس کاملاً از پس این سرعت برمی آید. در حالت AI Servo در تعقیب سوژه ، چه در حال دور شدن و چه نزدیک شدن به سرعت تعقیب می کند. حتی اگر تنها دوربین را به سمت سوژه بگیرید و دست را بر روی دکمه ی شاتر نگه دارید سیستم فوکوس به خوبی تمامی 10 فریم را به خوبی فوکوس می کند. این سیستم هیچ مشکلی در فوکوس نگه داشتن دوچرخه سوارانی که ما از آنها عکاسی کردیم نداشت.
می توانید در 10 عکس زیر نتیجه ی عکاسی پیاپی 10فریم بر ثانیه ای از سوژه ی در حال حرکت و نقاط فوکوس انتخاب شده توسط دوربین را ببینید:










این عملکرد و سرعت چیزی است که ما از یک سیستم مختص فوکوس phase-detection انتظار داریم و یکی از دلایلی است که بسیاری همچنان دوربین های DSLR را به انواع بدون آینه ترجیح می دهند.
در چند هفته ای که با 7D Mark II کار کردیم سرعت و دقت فوکوس آن همواره ما را تحت تاثیر قرار داد. ولی چیزی که فوکوس این دوربین را جالب تر می کند اضافه شدن iTR است.

رهگیری و تشخیص هوشمند (iTR)
ما میدانیم که 7D Mark II قابلیت فوکوسی بسیار سریع را دارد، ولی با iTR سوال از اینکه "چقدر سریع فوکوس می کند؟" به اینکه "بر روی چه چیزی فوکوس می کند؟ " تبدیل می شود. دو مساله ی قابل بحث در اینجا وجود دارد: اول توانایی دوربین در تشخیص یک چهره و بعد قابلیت دنبال کردن چهره و یا سوژه های دیگر است.
با وارد مدار کردن iTR دوربین نقطه ی فوکوس را بر اساس منظره انتخاب می کند، سیستم فوکوس به خوبی صورتها را تشخیص داده و بر روی آن فوکوس می کند. ولی یک مشکل این است که چهره ها باید به اندازه ی کافی بزرگ باشند تا این سیستم قادر به شناسایی آن باشد.
iTR اولویت را همواره به فکوس بر روی چهره ها خواهد دارد، ولی قادر به شناسایی رنگها و الگوها نیز هست و حتی زمانیکه از چیزی غیر از انسان عکاسی می کند می تواند سوژه را در حالیکه حرکت می کند دنبال کند. می توانید اجازه دهید سیستم نقطه ی فوکوس اولیه را خود انتخاب کند و یا نقطه ی فوکوس اولیه توسط کاربر مشخص شده و سپس دوربین آنرا تعقیب نماید.
تعقیب شوژه با iTR می تواند نتیجه ای دوگانه داشته باشد. این سیستم قطعاً قادر به رهگیری سوژه هست، ولی زمانیکه سرعت بالا برود دچار مشکل خواهد شد. زمانیکه سوژه به سرعت در حرکت باشد بیشتر اوقات نقاط فوکوس در پشت سر سوژه و با تاخیر به دنبال آن می روند و اگر شما زود دکمه ی شاتر را بفشارید بر روی جای اشتباهی فوکوس کرده اید.
در کل این سیستم در حد قابل قبول است. ولی با بهترین سیستم های ردیابی سوژه فاصله دارد. به طور مثال سیستم 3D tracking نیکون با اعتماد به نفس بیشتری تنها یک نقطه ی فوکوس را به سوژه اختصاص داده و آنرا دنبال می کند. ما امیدواریم که کانن به استفاده از این سیستم ادامه داده و آنرا در دستگاه های بعدی مورد بهینه سازی قرار دهد.

عکاسی در حالت Live view(Dual-Pixel AF)
عکاسی در حالت Live View با 7D MkII به لطف سیستم فوکوس Dual Pixel در کل خوب است. در تست ما از 70D متوجه شدیم که این سیستم بسیار دقیق عمل می کند، و در 7D II  نیز به همان خوبی است.
تشخیص چهره در این حالت فوق العاده است، و توانایی این دوربین در تعقیب چهره یا سایر اشیا بسیار عالی است. حتی اگر عکاس یا سوژه در حال حرکت باشند معمولاً دوربین فوکوس را بر روی سوژه ی اولیه قفل نگه می دارد و مهم نیست که در چه جهتی سوژه تغییر جا دهد.  حتی وقتیکه سوژه به صورت لحظه ای از کادر خارج شود و دوباره وارد کادر شود باز هم دوربین او را تشخیص داده و دنبال می کند. درواقع دوست داشتیم چنین توانایی را در هنگام استفاده از منظره یاب نیز داشت!
البته محدودیت هایی نیز دارد، به طور مثال این سیستم فوکوس به سرعت فوکوس کردن از طریق منظره یاب نیست و ممکن است با سوژه هایی که سریع حرکت می کنند مشکل داشته باشد.
یک بخش که حالت Live View ما را ناامید می کند در عکاسی پیاپی است، شما می توانید به صورت پیاپی عکاسی کنید ولی به محض اینکه دکمه ی شاتر را تا نیمه بفشارید صفحه خاموش شده و فوکوستان قفل است. متاسفانه سیستم عکاسی پیاپی این دوربین از سیستم فوکوس Dual Pixel به خوبی بهره نمی گیرد.

تشخیص نوسان
7D Mark II قادر به تشخیص نوسان در منبع نوری که در زیر آن عکاسی انجام می شود است. در ساده ترین حالت در داخل منظره یاب اخطاری مبنی بر وجود نوسان نوری ظاهر می شود. این موضوع به خصوص در زمان فیلمبرداری بسیار کاربردی است، و البته شما را تشویق به تغییر سرعت شاتر می کند تا از تغییر مداوم نور فیلمتان جلوگیری کند.  همچنین دوربین می تواند عکاسی پیاپی را با حداکثر نور تنظیم نماید تا از نوسان نوردهی در عکسها جلوگیری شود، البته در این حالت کمی سرعت عکاسی پیاپی کم می شود، ولی ارزشش را دارد.

تست استودیویی
7D Mark II با استفاده از سنسور تغییریافته ی 70D جایگزین 7D شده است. برتری های اصلی Mark II نسبت به 7D و 70D در عملکرد دوربین مانند فوکوس سریعتر، سرعت شاتر بالاتر، قدرت پردازش بیشتر و سیستم فوکوس دقیق تر است. از نظر سنسور تفاوت قابل توجه نسبت به مدل قبلی کمی بیشتر شدن رزولوشن است، که البته برای اینکه تغییری واقعی در میزان جزئیات ثبت شده نسبت به مدل قبلی ببینید کافی نیست. همچنین کانن روش پردازش فایلهای Jpeg را نیز عوض کرده که با الگوریتم sharpening قویتر موجب بالتر رفتن کنتراست و وضوح عکس شده است، البه نتیجه ی آن دیدن هاله هایی در اطراف قسمتهای پرکنتراست نسبت به 7D است.
بزرگترین برتری 7D Mark II نسبت به مدل قبلی توانایی هایش در ایزوهای بالاست، حداکثر ایزوی این دوربین 51200 است که از 70D و 7D بیشتر است. هر سه را بر روی 12800 که حداکثر ایزو برای 7D بود قرار می دهیم و متوجه می شویم که عکسهای 7D Mark II به مراتب نویز کمتری نسبت به مدل قبلی دارند هرچند تفاوتی بین این مدل و 70D حس نمی شود. البته میزان نویز تولید شده توسط این دوربین از D7100 نیکون بیشتر است، هرچند که دوربینی مثل سونی a6000 در پس این محصول کانن قرار می گیرد. با توجه به وجود 40 میلیون پیکسل دوگانه بر روی سنسور سایز APS-C این دوربین دستاوردی در خور توجه است.
وقتی به Dynamic Range میرسیم باید بگوییم که از این لحاظ 7D MArk II از رقیب ساخت نیکون، D7100 عقب تر است و نمی تواند به خوبی آن جزئیات داخل سایه ها را همزمان با جزئیات روشنایی ها به ثبت برساند.
در زیر می توانید نمونه های عکس مقایسه ای 7D Mark II  را با دوربینهای دیگر ببینید:




امکانات ویدئویی
همان طور که احتمالا انتظار دارید در زمینه ی ویدئو این دوربین از مدل قبلی که 5 سال از عمرش می گذرد و سومین اس ال آر کانن بود که میتوانست فیلمبرداری کند به مراتب بهتر است.  Mark II قادر است با کیفیت فول اچ دی (1080P) و با سرعتهای 60، 50 ، 30 ،25 و 24 فرم بر ثانیه فیلمبرداری نماید.
پردازشگرهای دوگانه ی Digic 6 به قدری قدرتمند هستند که می توانند در حال فیلمبرداری فیلم را پردازش نموده و اشتباهات تصویری حاصل از لنز را مورد اصلاح قرار دهند. کانن سر و صدای زیادی نیز در مورد کاربرد سیستم فوکوس Dual Pixel در فیلمبرداری به راه انداخته است. که البته بی ربط نیز نیست. این سیستم پتانسلیش را دارد که دنیای فیلمبرداری با اس ال آرها را تغییر دهد. و باید بتواند مشکلاتی که در مورد فیلمبرداری با اینگونه دوربین ها مانند جلو عقب کردن فوکوس که با سیستم های تشخیص فاز به وجود می آمدند را حل نماید.
بد نیست در اینجا اشاره کنیم این سیستم فوکوس در دوربینهای سینمایی C100 و C300 نیز به عنوان آپگرید به کار گرفته شده است. این دوربینهای حرفه ای برای ساخت فیلمهای سینمایی استفاده می شوند و کاربران آنها بازخوردی مثبت نسبت به سیستم Dual Pixel داشته اند. و بسیاری از صاحبان این دوربینها چندصد دلار هزینه کرده اند تا سیستم فوکوس دوربینشان به Dual Pixel تبدیل شود. این نشانگر پتانسیل وسیع این سیستم در فیلمبرداری دارد.
یک امکان که در 7D Mark II پیدا نمی کنید فیلمبرداری 4K است که البته چیزی از ارزش های این دوربین برای فیلمبرداری کم نمی کند. ولی اگر فیلمبرداری 4K از اولویت های شماست باید به سراغ دوربین دیگری بروید.
وقتی از سیستم فوکوس تشخیص کنتراست استفاده می کنید دوربین فوکوس را بر روی سوژه تنظیم می کند تا از تاری دربیاید ولی معمولاً از آن نقطه رد می شود و سوژه دوباره شروع به تار شدن می کند، سپس این موضوع را تشخیص داده و دوباره به نقطه ی فوکوس درست برمیگردد، بنابراین در بسیاری موارد مشکل تعقیب فوکوس اتفاق می افتد و فیلم مدام از فوکوس خارج می شود.
ولی با سیستم Dual Pixel هر پیکسل بر روی سنسور دارای فوکوس تشخیص فاز در خودش هست. وقتی به فوکوس درست میرسد اینرا میفهمد و متوقف می شود. سوژه ها به نرمی وارد فوکوس شده و تعقیب فوکوس اتفاق نمی افتد.
وقتی دوربین را در حالت فیلم قرار می دهید و حتی قبل از شروع فیلمبرداری می توانید مزایای این سیستم را حس کنید. زیرا دوربین به خوبی به تعقیب سوژه ها می پردازد.
خود دوربین برای ضبط صدا تنها به میکروفن مونو مجهز است که به نوعی بی مصرف است، ولی جک 3.5 میلیمتری برای میکروفن استریو و یک جک 3.5 میلیمتری برای هدفون وجود دارند. همچنین می توانید میزان صدا را در 64 اندازه ی مختلف تنظیم نمایید. همچنین آپشنی برای فیلتر صدای باد نیز وجود دارد.
در کل تجربه ی فیلمبرداری با 7D Mark II  با توجه به سیستم فوکوس پیشرفته اش بسیار لذت بخش است و بزرگ ترین مشکل این است که دارای صفحه نمایش لمسی نیست، داشتن صفحه نمایش لمسی در کنار این سیستم فوکوس می توانست فوق العاده کاربردی باشد و در این دوربین شما تنها با joy stick دوربین می توانید نقطه ی فوکوس فیلمبرداری را تغییر دهید. جالب اینکه برادر کوچکترش ، 70D دارای سیستم فوکوس مشابه و صفحه نمایش لمسی است!

کیفیت ویدئو
با وجود سیستم فوکوس هیجان انگیز Dual Pixel کیفیت ویدئوی 7D Mark II کمی ناامید کننده است، با وجود اینکه نسبت به نسل قبلی پیشرفت داشته است ولی همچنان تصویر فاقد sharpness کافیست و دوربینهایی مانند سامسونگ NX1، پاناسونیک GH4 و البته سونی a7S کیفیت فیلمبرداری به مراتب بهتری دارند بعلاوه ی توانایی فیلمرداری 4K.

نتیجه گیری:


نقاط قوت:
•    عکاسی پیاپی 10 فریم بر ثانیه
•    فوکوس خودکار 65 نقطه ای همگی از نوع صلیبی (cross type)
•    حساسیت EV -3 برای نقطه ی فوکوس میانی
•    فوکوس خودکار سریع
•    سیستم iTR با تشخیص چهره و تعقیب سوژه
•    فوکوس خودکار Dual Pixel در حالت live view و ویدئو
•    چیدمان کنترل ها کاملاً یکسان با 5D Mark III
•    سیستم تشخیص نوسان نور
•    کییفیت رنگ و کنترل نویز مناسب حتی در ایزوهای بالا
•    بدنه ی محکم و درزگیری شده در مقابل آب و گرد و غبار
•    کارت های حافظه ی دوگانه CF  و SD
•    جی پی اس داخلی

نقاط ضعف:
•    iTR برای تعقیب سوژه های در حال حرکت مشکل دارد
•    Dynamic Range نسبتاً ضعیف در ازوی پایه
•    نورسنجی نقطه ای به نقاط فوکوس متصل نیست
•    کمبود جزئیات در ویدئو
•    خاموش شدن طولانی صفحه نمایش در حالت Live View
•    عدم وجود فوکوس خودکار در زمان عکاسی پیاپی در Live View
•    عدم وجود صفحه نمایش لمسی
•    عدم وجود وای فای

این کمی بی انصافی است اگر بگوییم 7D Mark II تنها یک جانشین برای 7D است، زیرا در کل دو دوربین فقط بخش اول اسمشان را با هم شریک هستند.
7D Mark II نشاندهنده ی این موضوع است که کانن در ساخت دوربینهای حرفه ای با سنسور سایز APS-C جدی است. ممکن است برخی افراد بگویند این دوربین به درد تازه کاران می خورند یا کسانیکه می خواهند اس ال آرهای کانن مبتدی خود را با چیز گرانتری تعویض کنند! ولی این درست نیست، 7D Mark II بدون شک یک دوربین حرفه ای است. مانند یک تانک ساخته شده است و دارای شباهتهای بسیار زیادی با 5d Mark III می باشد و از سیستم فوکوس 1D X بهره می برد.
بسیاری ممکن است این موضوع را که فقط 2 مگاپیسکل از سلف 5 ساله ی خود بیشتر دارد مسخره کنند. ولی این را در نظر بگیرید که کانن هرآنچه که ممکن بوده را از 1D X در این بدنه با سنسور کوچکترش جای داده است، شما در واقع یک دوربین حرفه ای ورزشی را با 1500 دلار می خرید که دارای فوکوسی فوق العاده و کیفیت عکاسی بسیار خوبی است.
خوب، حالا آیا باید بخریدش؟ جواب کلی بله است. اگر 7D دارید و به دنبال آپگرید هستید این دوربین انتخاب خوبی است. یا اگر 5D دارید و به دنبال دوربینی برای عکاسی تله با ضریب فاصله ی کانونی بیشتر هستید نیز 7D Mark II برای شماست، به خصوص اینکه دو دوربین از لحاظ کنترل ها به قدری شبیهند که متوجه نخواهید شد کدامیک را در دست دارید. حتی اگر میخواهید 1D X بخرید، بد نیست نگاهی به 7D Mark II بیندازید، شاید آنچه دنبالش هستید را بتوانید با هزینه ای بسیار کمتر بخرید.

نمونه عکس(برای دیدن عکسها در سایز اصلی بر روی آنها کلیک کنید):




منبع: DPreview
  • دانلود نرم افزار | سافت گذر

نظرات کاربران (3 عدد)

ثبت پاسخ مهمان جمعه 25 دی 1394
سلام . مرسی از مقایسه بی عیب و نقص و فنی شما .
بنده 7D قدیمی رو دارم . ایا صلاح است جایگزین کنم ؟ مچکر و سباس فراوان.
ثبت پاسخ شنبه 26 دی 1394
مهمان سلام . مرسی از مقایسه بی عیب و نقص و فنی شما .
بنده 7D قدیمی رو دارم . ایا صلاح است جایگزین کنم ؟ مچکر و سباس فراوان.
سلام. ممنون از لطف شما.
دوست عزیز در بیشتر موارد توصیه ی من خرید لنز بهتر به جای دوربین جدید هست. با توجه به اینکه این دوربین یک دوربین حرفه ای و گرانقیمت هست و البته قطعا شما هزینه ی زیادی هم برای 7D خودتون کردید ببینید واقعا نیاز به آپگرید دارید یا خیر.
اگر به دنبال عکاسی شبانه ،ستارگان و یا حتی پورتره هستید توصیه ی من برای شما که کاربر کانن هستید 6D یا 5D Mark III هست.
اگر به دنبال عکاسی از حیوانات یا عکاسی ورزشی هستید و 7D به نظرتون جواب کار شما رو نمیده به سراغ Mark II برید.
ثبت پاسخ مهمان پنج شنبه 23 اردیبهشت 1395
من یک عکاس خبری هستمک میخواستم بدونم MARK IIبه درد کار من میخوره یا نه؟
یه راهنماییه کلی بکنید لطفا..
نقدستان :اگر کاربر کانن هستید، این دوربین هم سرعت و فوکوس خوبی داره هم در تاریکی عملکرد قابل قبولی داره و واستون مناسبه. ولی اگر میتونید کمی بیشتر هزینه کنید و الان کاربر کانن نیستید و عجله هم ندارید توصیه میکنم صبر کنید و D500 نیکون رو خریداری کنید. چون 7D Mark II الان 2 سالی هست توی بازاره و طی یکی دو سال آینده حسابی قدیمی میشه. ولی D500 طی چند سال آینده یکی از برترین دوربینهای بازار خواهد بود.

ثبت نظر

کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
ثبت نظر