بررسی بازی Liyla and The Shadows of War؛ یک عاشقانه خونین | نقدستان

بررسی بازی Liyla and The Shadows of War؛ یک عاشقانه خونین

بررسی بازی Liyla and The Shadows of War؛ یک عاشقانه خونین
از تهاجم های فرهنگی تاکنون بارها پیرامونش شنیده اید حرف نمی زنیم. چه کسی می تواند To the Moon را انجام دهد و تحت تاثیر قرار نگیرد؟ Liyla and The Shadows of War هم یکی از همین عناوین است که با تجربه اش نه تنها تا روزها به آن فکر می کنید، بلکه دیدگاه شما نسبت به بعضی مسئله ها را تغییر خواهد داد.

بازی های ویدیویی تنها یک مدیوم سرگرمی نیستند. درست است، ساعت ها وقت خود را پای آن ها می گذرانیم اما نباید از تاثیرات گوناگون این گونه عناوین روی مخاطب بگذریم. از تهاجم های فرهنگی که مطمئنا تاکنون بارها پیرامونش شنیده اید حرف نمی زنیم. اینجا داریم به بار احساسی بازی ها اشاره می کنیم. چه کسی می تواند To the Moon را انجام دهد و تحت تاثیر قرار نگیرد؟

یا The Last of Us و Life is Strange که با شیوه های گوناگون بازیکن ها را به چالش می کشیدند. Liyla and The Shadows of War هم یکی از همین عناوین است که با تجربه اش نه تنها تا روزها به آن فکر می کنید، بلکه دیدگاه شما نسبت به بعضی مسئله ها را تغییر خواهد داد. اگر خواهان انجام یکی از احساسی ترین اپلیکیشن های اسمارت فون ها هستید، ساخته «رشید ابوعیده» را از دست ندهید.

liyla-and-the-shadows-of-war-mobile-game
بد نیست بدانید کمپانی اپل به خاطر المان های سیاسی ساخته رشید ابوعیده، اجازه انتشار این عنوان را روی مارکتش نداد و گفت که لیلا اصلا یک بازی نیست. خوشبختانه آن ها بعدها کوتاه آمدند تا دارندکان آی دیوایس ها هم بتوانند این اپلیکیشن را انجام دهند.


«لیلا و سایه های جنگ» بیشتر از آن که بازی باشد، یک پیام از جنایات جنگی است. شاید اگر همانند صنعت سینما یا انیمیشن سازی اینجا هم بخش کوتاه داشتیم، می توانستیم این اپلیکیشن را یکی از بهترین های آن ها بنامیم؛ عنوانی که با حجم کوتاهش مفهوم زیادی را به مخاطب القا می نماید. جالب اینجاست تاثیر لیلا و سایه های جنگ خیلی بیشتر از محصولات مشابه است.

نه فقط بازی، فیلم و انیمیشن را هم می گوییم. بازی داستان خانواده ای فلسطینی را روایت می کند که امیدوارند زیر بارش گلوله ها بتوانند یک پناهگاه بیابند. تمام چند دقیقه ای که با این اپلیکیشن می گذرانید پیرامون همین ماجراجویی و اتفاقات واقعی می چرخند. المانی که از نگاه ما توانسته لیلا و سایه های جنگ را عنوانی یونیک یا تک کند، ایده ابوعیده برای بیان واقعیات جنگ است.

liyla-and-the-shadows-of-war-mobile

«الهام گیری» بهترین واژه ای است که می تواند ارتباط بین ساخته معروف استودیو پلی دد یا همان لیمبو و بازی را معنا کند. اتفاقا رشید ابوعیده هم تصمیم درستی گرفت و این رنگ بندی تاریک توانسته جنایات جنگی را تلخ تر نشان دهد.

شاید او می توانست با یک انیمیشن به این جزییات بپردازد ولی با بازی های ویدیویی، شما خود را جای شخصیت گذاشته [کنترلش می کنید] و با وی همراه خواهید شد. جدا از این که به خاطر بعضی تصمیمات داستانی، شاهد یک ارتباط محکم بین مخاطب و کارکترها هستیم. بیایید با هم رو راست باشیم، ساخته ابوعیدی عنوانی عاری از مشکلات نیست و می توانید نقطه ضعف های زیادی را بیابید.

اما به خاطر همین نمایش حجم از احساسات و تلخی های جنگ، پس از اتمام بازی آن ها را فراموش کرده و از تجربه ای که داشتید لذت می برید. تا جایی که ممکن است امیدوار باشید توسعه دهندگان ایرانی جای ساخت عناوین اکشن و کپی از شوترهای امروزی برای پرداخت به جنگ تحمیلی، به این گونه عناوین کوچک روی بیاورند که طبیعتا تاثیر زیادی را روی مخاطب های سراسر دنیا هم خواهد گذاشت.

liyla-and-the-shadows-of-war-android

نمایی از معتبرترین جایزه هایی که بازی تاکنون برده است.

liyla-and-the-shadows-of-war-game

جدا از انیمیشن های نه چندان جالب شخصیت ها، شاید بزرگترین نقطه ضعف لیلا و سایه های جنگ کمبود معماها باشد. اگر همان قدر که توسعه دهنده روی بیان احساسات وقت گذاشت چالش های بیشتری را به عنوانش می افزود طبیعتا با عنوانی سرگرم کننده تر مواجه بودیم.

مشاهده مطلب در سایت دیجیاتو
  • کانال تلگرام نقدستان

نظرات کاربران (0 عدد)

اولین نفری باشید که در مورد این نقد نظر میدهد.

ثبت نظر

کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
ثبت نظر