در میان نانوشته های مرگ | نقد و بررسی Middle-Earth: Shadow Of Mordor | نقدستان

در میان نانوشته های مرگ | نقد و بررسی Middle-Earth: Shadow Of Mordor

در میان نانوشته های مرگ | نقد و بررسی Middle-Earth: Shadow Of Mordor
زمانی که در مورد مرگ صحبت می کنیم، نمی دانیم دقیقا به کدام سو و یا کدام جهت باید نگریست. سازندگان Middle-Earth: Shadow Of Mordor سعی کرده اند تعریفی متفاوت از مرگ را داشته باشند. تعریفی از جنس اساطیری و خوشایند با فرصتی دوباره. فرصتی که به شخصیت اصلی بازی “Talion” داده شده تا انتقام خود را بگیرد.
زمانی که مرگ انسان فرا می رسد، تمامی لحظات خوب و بدی که در گذشته برای او اتفاق افتاده است، در برابر چشمانش رژه می روند. انسان در حال مرگ به هر چیزی می تواند و می خواهد که چنگ بزند تا زنده بماند، اما آیا فرشتگان مرگ، این اجازه را به او می دهد؟چه چیزی یک انسان را در ورته ناامیدی و حیرانی، به سوی پرش بر بلندای آسمان سوق می دهد؟ آیا نه اینکه همگان طعم مرگ را خواهند چشید؟ پس چه چیز باعث خشم و نفرت انسان نسبت به مرگ می شود؟ آیا دنیای دیگری برای ما وجود خواهد داشت؟ آیا ما می دانیم به کجا سفر خواهیم کرد؟

باکس آرت رسمی Middle-Earth: Shadow Of Mordor

نام بازی: Middle-Earth: Shadow Of Mordor
سازنده نسل هشتم: Monolith Productions
سازنده نسل هفتم: Behaviour Interactive
سبک: Action role-playing
موتور: LithTech Jupiter EX
زمان انتشار نهایی: November 26, 2014
پلتفرم ها: PC, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 4, PlayStation 3


زمانی که در مورد مرگ صحبت می کنیم، نمی دانیم دقیقا به کدام سو و یا کدام جهت باید نگریست. کسی نمی داند دقیقا چه چیزی در انتظار ما می باشد. کسی حتی نمی داند طعم مرگ چگونه است.سازندگان عنوان Middle-Earth: Shadow Of Mordor سعی کرده اند تعریفی متفاوت از مرگ را داشته باشند. تعریفی از جنس اساطیری و خوشایند با آنچه همه دوست دارند، فرصتی دوباره. فرصتی که به شخصیت اصلی بازی “Talion” داده شده تا انتقام خود را بگیرد.


در جستجوی حقیقت

شخصیت اصلی بازی، “Talion” یک رنجر بسیار حرفه ای در ارتش Gondor بوده که در بخش Black Gate مستقر می باشند. در یکی از روزهای آرام زندگی او، ارتشی متشکل از Uruk ها که بسیار شبیه Orc ها می باشند، به سوی Black Gate روانه می شوند. فرمانده ارتش Uruk ها شخصی به نام Black Hand می باشد که بازیگر این نقش، Nolan North است.
پس از حمله توسط Uruk ها، Talion و همسرش Ioreth و پسرشان Dirhael توسط دشمن دستگیر می شوند. Black Hand آنها را برای احضار فرمانده الف ها، “Lord Celebrimbor” قربانی می کند. اما، Lord Celebrimbor بجای احضار شدن برروی زمین، به سوی روح تالین رفته و با او متحد می شود. تالین را به زمین برگردانده و زندگی زمینی همراه با قدرت های فرا زمینی می بخشد تا با کمک او، اقدام به گرفتن انتقام از عاملین قتل خانواده تالین کنند.

قدرت های ماورایی در برابر Uruk ها


در سفر این دو برای گرفتن انتقام، تالین و فرمانده الف، با هابیتی به نام Gollum برخورد می کنند. فردی که توانایی دیدن و صحبت کردن با فرمانده الف را داشته و این کار را توسط یک حلقه انجام می دهد. او با کمک کردن به فرمانده الف، به او کمک می کند تا بخش هایی از حافظه اش را که از بین رفته و فراموش کرده را بازگرداند و همچنین به یاد می آورد که چگونه توسط Black Hand کشده شده است.
تالین در سفر خود، فردی به نام Hirgon را در کنار خود دارد. فردی که فرماندهی ارتشی از Gondor ها را بر عهده داشته و به خوبی می تواند به ما کمک کند.
ارتباط داستانی عمیقی بین این عنوان و سه گانه ارباب حلقه ها وجود دارد، نام ها، مکان ها، شخصیت ها. این ها همه نزدیکی خاصی را با فیلم ارباب حلقه ها دارند.
سازندگان البته اعلام کرده بودند که این عنوان، در دنیای ارباب حلقه ها اتفاق می افتد.


زمان انتقام

وسعت بخشیدن در دنیای یک بازی سختی های خاصی را به دنبال دارد. اما اگر این وسعت بخشیدن باعث کاهش کیفیت بازی شود، مورد قبول نخواهد بود. پس سعی در گسترش دنیای بازی باید در کنار حفظ کیفیت اصلی آن صورت پذیرد.بازی از جایی شروع می شود که تالین سر در گم می باشد. به هر سویی که می رود خاطرات خاصی را می بیند. ” آیا من مردم؟” ” چه خبر شده؟”.
پسر خود را می بینید و ناگهان بازیکن وارد بازی می شود. در همان ابتدای کار، بازی شروع به آموزش دادن شما می کند. شما در ابتدای بازی با پسر خود مبارزه می کنید تا به او نحوه مبارزه کردن را آموزش دهید. اما در اصل، این یک آموزش برای خود شما می باشد.
سیستم مبارزات و شمشیر زنی بازی بسیار شبیه به دو عنوان Assassin’s Creed: Black Flag و The Witcher 3 می باشد.

موجوداتی بی رحم به نام Uruk

سبک مبارزات، شما را بسیار به یاد Black Flag می اندازد. درگیر شدن با چند مهاجم و حمله سریع به تک تک آنها. بسیار سریع! به صورتی که واقعا جذابیت مبارزه پایین می آید. فرقی نمی کند حریف، به چه میزان از شما فاصله دارد. فقط کافی است که قصد حمله به او را داشته باشید تا در یک چشم به هم زدن، او برروی زمین قرار بگیرد.

حملات بازی چند بخش می باشد. یک بخش مبارزه به صورت مستقیم و با شمشیر به سمت حریف است. بخش دیگر سیستم دفاع در برابر حملات دشمنان. بخش بعدی حمله با یک تیر و کمان از جنس ارواح!
در بازی سیستم توانایی بخشی نیز وجود دارد. شما می توانید توانایی ها و سلاح های تالین را قوی تر کنید.
در مبارزاتتان، دشمنان گاهی اوقات گیج شده و به زمین می افتند. در این هنگام شما می توانید با رفتن بالای سر آنها، اطلاعاتی در مورد فرمانده هان آنها بدست آورید. این اطلاعات در بخشی از بازی قرار گرفته که تمامی کاپتان های دشمنان در آن قرار دارند. در این میان، شما می توانید با شناسایی یک کاپتان، برروی نقشه او را رهگیری کرده و عازم کشتن او شوید. اما نباید فراموش کنید که کاپتان ها بر اساس سطحشان، توانایی ها و قدرت های مختلفی دارند. پس شما نمی توانید همان ابتدای کار همه آنها را به فلاکت برسانید و نیاز به پیشرفت و قوی شدن دارید.

بخشی از باس فایت های بازی شامل همین مبارزات با کاپتان ها می شود. شما زمانی که به آنها می رسید، از سوی آنها تهدید شده و با یک صحنه سینمایی ساده، وارد درگیری می شوید.

زمانی که دشمنان پس از کمی مبارزه برروی زمین می افتند، شما می توانید با رفتن به بالای سر آنها، سر آنها را ببرید. اما اگر اینکار را نکنید، آنها مجدد بلند شده و با شما مبارزه می کنند.
در بازی سطح سلامتی برای شما قرار داده شده که اگر کم شود، با خوردن گیاه مجدد پر خواهد شد.
یکی از مشکلات بازی، وجود دشمنان زیاد و بی منطق درون بازی است. شما هر جای نقشه که بروید، بدون هیچ دلیلی باید با آنها درگیر شوید. این کار شاید از نظر سازنده باعث جلوگیری از کسل کننده بودن بازی شود، اما از نظر بازیکنان، یک ایراد محسوب می شود.همچنین، هوش دشمنان نیز زیاد جالب نمی باشد. گاهی پیش می آید شما در کنار آنها راه می روید اما آنها شما را نمی بینند.


آغاز درگیری

همانطور که گفته شد، نیاز به حفظ کیفیت در طراحی های یک عنوان جهان آزاد بسیار مهم است. شما هرگز قبول نخواهید کرد که یک عنوان نسل هشتمی، از کیفیت پایینی برخوردار باشد. عنوان Middle-Earth: Shadow Of Mordor، از آن دسته بازی های خوش ساخت است.
کیفیت بافت در این بازی بالا می باشد. به قدری که شما تفاوت بین دو نسل را خواهید فهمید. این عنوان برروی هر دو کنسول Xbox One و PlayStation 4 با رزولوشن 1080p و 60FPS اجرا می شود.
البته اشکالاتی در بازی نیز وجود دارد، طراحی باران بسیار بد است. در همان ابتدای بازی زمانی که شما درون یک محیط بسته در زمان بارش باران قرار دارید، باران باز هم به سرو صورت شما می بارد! همچنین باران برروی زمین اثری نمی گذارد. قطره های باران برروی بدن کاراکتر اصلی بازی برخورد می کند اما او را خیس نمی کند!

شما می توانید حافظه دشمنان را بخوانید


نور پردازی محیط پویا بوده و سیستم روز و شب در بازی قرار داده شده است. همچنین در بازی سایه زنی ها با کیفیت اصلی 1080 اجرا می شوند.
مناطق وسیعی از چمن زار ها در بازی وجود داشته و طراحی حیوانات در بازی به خوبی انجام شده است. باگی در بازی توسط من در بخش گرافیکی بازی مشاهده نشد.
تعداد کاراکتر های طراحی شده در بازی زیاد می باشد، شما در بازی با گروه های مختلفی از انسان ها، ارک ها، Uruk ها و الف ها روبرو هستید. هر کدام چهره ای متفاوت داشته اما چهره Uruk ها و ارک ها بسیار شبیه به هم می باشد.
در کل در ضمینه طراحی ها و گرافیک بازی، خوب عمل شده و باید منتظر نسخه نسل هفتم نیز ماند.


آخرین رویارویی

طراحی شخصیت اصلی بازی، تالین، بسیار قابل قبول است


یکی از اصلی ترین ارکان در ساخت بازی های کامپیوتری، بخش موسیقی و صداگذاری می باشد. یک عنوان جهان آزاد، اگر چیزی شبیه GTA باشد، نیازی به موسیقی متن ندارد. اما بازی مانند Middle-Earth: Shadow Of Mordor، به شدت نیاز دارد. چراکه همانطور که گفته شد، در بازی شما درگیری های خسته کننده زیادی در مسیر داشته و اگر این درگیری ها با خشکی و بدور از موسیقی همراه شوند، تحمل آنها بسیار دشوار می شود. این مورد در این بازی مشاهده شده است. شما در بازی خسته می شوید. ماموریت هایی در بازی وجود دارند که از کسات شما بکاهند اما نمی توانند جای موسیقی متن بازی را بگیرند.
دیالوگ های بسیاری در بازی به کار رفته که همگی آنها به خوبی کار شده اند. شما در بازی افت فریمی را در زمان صحنه های سینمایی مشاهده نمی کنید. البته اکثر این صحنه ها، به صورت رندر شده بوده و در داخل بازی اجرا نمی شوند.
اما دوبله این عنوان، به خوبی کار شده است. شما در بازی دیالوگ های زیبایی را از کاراکتر های مختلف می شنوید که داستان به ظاهر ساده بازی را، پیچیده می کنند. این مهم در بخش ماموریت های فرعی، به اوج خود می رسد.

اگر بخواهیم از بخش صداگذاری بازی ایراد بگیریم، بی روح طراحی شدن مبارزات است. شما در بازی مبارزات ضعیفی را شاهد هستید. این ضعف از بخش موسیقی بازی سرچشمه می گیرد. چراکه شما دقیقا نمی دانید این شمشیر آهنی است که با زره دشمن برخورد می کند و یا یک شمشیر پلاستیکی. صدایی نا مفهوم و مبهم اکثرا در گوش شما می پیچد.

Middle-Earth: Shadow Of Mordor


این عنوان، یکی از آن بازی هایی بود که منتظران خاصی را برای خود داشت. شاید سرو صدای زیادی نکرده باشد اما، طرفداران زیادی را دارد. این عنوان اکنون در بازار رقابت مقابل FIFA 15 از نظر فروش عقب مانده است. شاید بهتر بود که نسخه نسل هشتم و هفتم را پس از مدتی از عرضه FIFA 15 منتشر می کردند. چراکه این عنوان شایسته فروش خوب بوده و نباید از نظر فروش، دچار مشکل خاصی شود.
تجربه این عنوان به افرادی که علاقه خاصی به سبک تاریخی، تخیلی و شمشیر زنی دارند توصیه می شود.


نکات مثبت: داستان زیبا، طراحی و کیفیت خوب، وسعت بالای بازی، ماموریت های فرعی درگیر کننده.

نکات منفی: طراحی بد باران، ضعف بخش صداگذاری سلاح ها، ضعف موسیقی متن، کسالت بار بودن بازی، استفاده بیش از اندازه از دشمنان در بازی.

نمره بازی:80
مشاهده مطلب در سایت گیمفا
  • کانال تلگرام نقدستان

نظرات کاربران (0 عدد)

اولین نفری باشید که در مورد این نقد نظر میدهد.

ثبت نظر

کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
ثبت نظر