مقایسه تصویری و راهنمای خرید هدست‌های واقعیت مجازی 2016 | نقدستان

مقایسه تصویری و راهنمای خرید هدست‌های واقعیت مجازی 2016

مقایسه تصویری و راهنمای خرید هدست‌های واقعیت مجازی 2016
امسال، اولین سالی است که انتخاب های متعددی را در بخش واقعیت مجازی پیش رو داریم. قطعا پنج هدست برتر واقعیت مجازی 2016 را می شناسید، اما اجازه دهید امروز این هدست ها را در قالب مقایسه تصویری به نمایش بگذاریم. این هدست ها شامل PlayStation VR، ,، HTC Vive، Gear VR و Daydream View می باشند.

جنس بدنه

پلاستیک، ماده ی اصلی هدست های واقعیت مجازی را تشکیل می دهد، با این حال گوگل پیروی راه آکولاس بوده ولی به جای ترکیب پلاستیک و پارچه، این هدست تماما از پارچه ساخته شده است.


دستگاه پایه

یک هدست واقعیت مجازی کمی بیشتر از یک جفت لنز محدب به همراه یک یا دو نمایشگر است. به این ترتیب، دستگاهی که قدرت این هدست را تامین می کند، عامل اصلی تعیین کیفیت کلی آن است.

دو هدست مبتنی بر کامپیوتر، Oculus Rift و HTC Vive، از قدرتمندترین هدست های این لیست به شمار می روند. درواقع این دو تنها سیستم های VR امروزی هستند که می توان آنها را با صفت پیشرفته، توصیف کرد. البته به این معنای قیمت بسیار زیاد آنها نیز می باشد. کامپیوترهایی که از آنها به عنوان دستگاه پایه ی این هدست ها یاد می شود، سیستم های ساده و معمولی نمی باشند بلکه دستگاه های گیمینگ گران قیمت هستند.

هدست سونی می تواند لقب هدست متوسط برای کاربران را به خود اختصاص دهد زیرا با دستگاه پایه ی قدرتمند اما نه چندان گران قیمت PS4 همراه است.

اما دو گزینه ی دیگر مبتنی بر اسمارت فون ها هستند؛ اما فاقد برخی ویژگی های کلیدی همتایان گران قیمت تر خود می باشند. Gear VR نیاز به یکی از شش تلفن گلکسی سامسونگ داشته و در طرف دیگر Daydream View تنها با دو تلفن جدید گوگل، Pixel و Pixel XL، سازگاری دارد.


قیمت دستگاه پایه

در تصویر، قیمت پایه ی دستگاه های پایه ی این هدست ها را مشاهده می کنید. PS4 نسبتا ارزان به شمار می رود در حالیکه کامپیوترهای گیمینگ مورد نیاز Rift و Vive نیاز به صرف هزینه ی زیادی دارند.

اکولاس اخیرا خبر از یک دستگاه پایه ی جدید را برای هدست خود داده که به زودی عرضه می شود و به وسیله ی آن Rift می تواند با یک دستگاه گیمینگ ارزان تر (با قیمت بیشتر از 500 دلار) ارائه شود؛ این واحد می تواند از کارت گرافیکی استفاده کند که تنها قادر به تولید فریم ریت 45fps می باشد اما با پردازش های پس زمینه ای خود هدست همچنان قادر به نمایش فریم ریت مطلوب 90fps است. در شکل، قیمت ارزان ترین تلفنی که با Gear VR سازگاری دارد یعنی Galaxy S6 آمده است.


ردیابی موقعیت

به مشخصه ی تعیین کننده ی مرز میان واقعیت مجازی موبایل و واقعیت مجازی مبتنی بر کامپیوتر یا کنسول رسیدیم. هدست های مبتنی بر موبایل تنها قادر به ردیابی جهت سر کاربر می باشند. اما دستگاه های پیشرفته تر با ردیابی موقعیتی خود می توانند به تشخیص حرمات بدن نیز بپردازند و درنتیجه نتایج بهتر و منطقی تری را ارائه دهند.


کنترلرهای حرکتی

با کنترل های حرکتی در دنیای مجازی قابلیت های بیشتری در اختیار دارید. Oculus Touch برای Rift و کنترل های Vive در این زمینه بسیار عالی عمل می کنند، اگرچه Oculus Touch دارای ارگونومیک کمی بهتر است.

این بخش پاشنه ی آشیل هدست PlayStation VR به شمار می رود. درواقع می توان گفت ردیابی و کنترل حرکتی PS Move این هدست وحشتناک است.

واقعیت مجازی موبایل هنوز دارای کنترل های حرکتی واقعی نشده اند. Daydream View یک ریموت در اختیار دارد که برخی کارهای اولیه ی تشخیص حرکت را انجام می دهد، اما a) این دستگاه صرفا یک ریموت است و b) با این ریموت نمی توان تجربه ی واقعی استفاده از دست را در دنیای مجازی داشت.


قیمت کنترلر حرکتی

کنترلر نه چندان خوب PS Move سونی، حدود 50 دلار بر قیمت هدست این کمپانی می افزاید. کنترلر فوق العاده ی Oculus Touch با قیمت 199 دلار قابل تهیه است، درحالیکه کنترلر حرکتی عالی Vive بدون قیمت اضافی همراه این هدست عرضه می شود.


سیستم ردیابی

PSVR و Oculus هر دو از سنسورهای مبتنی بر دوربین برای ردیابی هدست و کنترلرهای شما استفاده می کنند، درحالیکه سیستم دوربین Rift بسیار بهتر است. خود هدست Rift نیز دارای یک سنسور است و Oculus Touch نیز شامل سنسور دوم می باشد و می توانید سنسور سوم را نیز در صورت تمایل برای دریافت ردیابی 360 درجه ای واقعی خریداری کنید.

سیستم Lighthous هدست Vive دقیقا برخلاف روند سیستم ردیابی مبتنی بر دوربین عمل می کند. به جای تماشا از هدست و کنترل ها از بیرون، این سیستم شامل دو جعبه ی قابل اتصال بوده که لیزرهای مرئی را ارسال می کند؛ فتوسنسورهای روی هدست و کنترلرها از این لیزرها برای تعیین موقعیت خود استفاده می کنند.

به این ترتیب Vive دارای دقیق ترین سیستم ردیابی در میان این هدست ها است و پس از آن Rift قرار دارد.


قیمت سیستم ردیابی

اگر توصیه ی ما را نادیده بگیرید و اقدام به خرید PSVR نمایید، باید حدود 55 دلار برای دریافت سنسور دوربین PS4 نیز هزینه کنید. در صورت خرید Rift اگر احتیاج به ردیابی کامل 360 درجه ای داشته باشید باید اقدام به خرید سنسور سوم نمایید.


ردیابی 360 درجه ای

سه هدست اول این لیست قادر به ارائه ی ردیابی کامل 360 درجه ای هستند. اما در کنار نام PSVR و Rift یک ستاره را نیز مشاهده می کند. ستاره ی هدست سونی به دلیل کیفیت نه چندان خوب ردیابی آن است. ستاره ی Rift نیز به معنای نیاز به خرید سنسور سوم برای دستیابی به این قابلیت می باشد.

Vive برنده ی این بخش به شمار می رود.


محدودیت های مقیاس اتاق

Vive دارای ویژگی واقعیت مجازی مقیاس اتاق بوده و با این هدست آزاد به پرسه زدن در اطراف اتاق تان بوده و تنها محدودیت شما، اندازه ی فضای فیزیکی تان می باشد. اما برای این منظور نیاز به ویژگی هایی است تا با آنها بتوانید مانع از برخورد به دیوار و سایر موانع شوید. Vive Chaperone با ایجاد دیوار مجازی که انتهای فضای بازی مورد نظر شما را نشان می دهد، این کار را می کند. Oculus Touch هم با ویژگی مشابه با نام Guardian همراه شده است.


دوربین داخلی

Vive دارای دوربین جلو است که امکان تماشای سریع محیط اطراف را به کاربر خود می دهد. از نظر فنی، Gear VR نیز می تواند این عمل را انجام دهد، اما پردازش آن کندتر و سنگین تر است.


ریموت

در این بخش می توان کنترلر همراه ی Daydream View را ریموت نامید، اگرچه این دستگاه بیشتر شبیه به یک ریموت/کنترل حرکتی ترکیبی به نظر می رسد. Oculus Rift نیز شامل یک ریموت می باشد.


پشتیبانی از گیم پد

تمامی این هدست ها به جز Daydream View از گیم پدهای سنتی پشتیبانی می کنند.


گیم پد همراه

Oculus Rift شامل یک کنترلر ایکس باکس وان در بسته بندی خود است. PSVR خود دارای یک گیم پد نیست، اما PS4 شامل آن است.


رزولوشن نمایشگر

هدست های واقعیت مجازی موبایل درواقع دارای بالاترین رزولوشن هستند. اما این به معنای تجربه ی بهتر نیست. فرایند پردازش گرافیکی دستگاه های پایه ی این هدست ها نقش مهمی در این زمینه ایفا می کنند؛ درنتیجه Rift یا Vive بهتر به نظر می رسند. و هر چه کارت گرافیک مورد استفاده برای کامپیوتر گیمینگ تان بهتر باشد، نتیجه ی بهتری را دریافت خواهید کرد.


نوع نمایشگر

پنل های OLED و AMOLED دارای ماندگاری کمتر (اثر شبحی کمتر) و عمق مشکی بیشتر هستند که آنها را برای واقعیت مجازی ایده آل تر می کند.


میدان دید

Vive و Rift دارای عریض ترین میدان دید هستند. هر چه میزان FOV (میدان دید) کمتر باشد، بیشتر می توان تصور کرد از طریق یک روزنه در حال تماشای محیط است؛ هر چه میزان FOV عریض تر باشد، نزدیک تر به بینایی عادی انسان می باشد. به این ترتیب هیچ کدام از واقعیت مجازی های امروزی نزدیک به میدان دید 180 درجه ای انسان نیستند.


رفرش ریت

PSVR قادر به ارائه ی بالاترین رفرش ریت می باشد که بر تجربه ی لذت کاربر در دنیای مجازی می افزاید درحالیکه قابلیت های هدست های موبایل کمتر از 90fps می باشد.


وایرلس

تقریبا تنها برتری هدست های واقعیت مجازی موبایل (به جز قیمت شان)، قابلیت وایرلس آنها می باشد. در صورت تمایل به حرکت با Vive، Rift و PSVR نیاز به کابل بلندی دارید که پشتتان بر روی زمین کشیده می شود.


پشتیبانی از عینک

هر پنج هدست اجازه ی استفاده از عینک را به شما می دهد.


تنظیمات فوکوس

البته با Gear VR نیازی به استفاده از عینک نخواهید داشت، زیرا این هدست دارای چرخ تنظیمات فوکوس می باشد که با آن می توانید تصاویر را بسته به دید خود تنظیم کنید.


تنظیمات IPD

فاصله ی بین مردمکی، فضای میان مراکز دو مردمک چشم شما را اندازه می گیرد؛ هدست هایی که امکان تغییر این قابلیت را می دهند، به شما در تنظیم دو تصویر جهت دریافت دید بهتر واقعیت مجازی کمک می کنند.


تنظیمات فاصله لنز (از چشم)

PSVR و Vive همچنین امکان تنظیم لنز از چشم را می دهند که در صورت استفاده از عینک، ویژگی مفیدی برای کاربر به شمار می رود. البته نحوه ی اجرای این قابلیت در این دو هدست کمی متفاوت است: با PSVR، کل لبه به سمت جلو و عقب حرکت کرده تا تناسب درست را پیدا کند. در Vive، هدست ثابت می ماند و تنها لنزها به جلو و عقب حرکت می کنند. رویکرد Vive برای کاهش انتشار نور بهتر است که می تواند از حس شناوری بکاهد.


هدفون های داخلی

Oculus Rift دارای هدفون های داخلی است.


نرم افزار

محتویات موجود از عوامل بسیار مهم در خرید یک هدست واقعیت مجازی به شمار می روند، اما اغلب سیستم های این لیست در وضعیت خوبی قرار دارند. Rift و Gear VR احتمالا بهترین انتخاب ها را در اختیار دارند. Vive هم دارای بهترین انتخاب محتویات و بازی های 360 درجه ای و مقیاس اتاق می باشد.

PSVR با مجموعه ی بازی های خوبی عرضه می شود اما با توجه به عدم کارایی خوب کنترلرهای حرکتی و ردیابی این سیستم احتمالا تجربه ی خوبی در انتظار کاربران این هدست نیست. کتابخانه ی Google Daydream نیز شامل محتویات جالب توجه ای می باشد.


تاریخ عرضه

تنها هدستی که هنوز امکان خریداری آن نیست، Daydream View گوگل می باشد که از ماه نوامبر وارد بازارها خواهد شد.


قیمت هدست

اگر مالک یکی از اسمارت فون های مورد نیاز هستید، واقعیت مجازی موبایل برایتان ارزان از آب درمی آید.


قیمت پایه ی کلی

با در نظر گرفتن بسته ی کامل هدست، دستگاه پایه، سیستم ردیابی و کنترل های حرکتی، قیمت های پایه این هدست ها را همانطور که در شکل نشان داده شده باید در نظر بگیرید. Rift کمی ارزان تر از Vive است اما در تست های کامل تر باید مشخص شود که آیا این ارزان تر بودن ویژگی مثبتی است یا خیر. Vive به شدت گران است، اما همچنان برای خرید به عنوان اولین انتخاب توصیه می شود.

مشاهده مطلب در سایت تاپ این ارث
  • کانال تلگرام نقدستان

نظرات کاربران (0 عدد)

اولین نفری باشید که در مورد این نقد نظر میدهد.

ثبت نظر

کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
ثبت نظر