نقد و بررسی Need For Speed | نقدستان

نقد و بررسی Need For Speed

نقد و بررسی Need For Speed
2سال پس از انتشار "Rivals" ما شاهد Need For Speed دیگری هستیم و این بار برخلاف گذشته تنها مختص به نسل هشتم. Need For Speed جدید که نه پسوندی به همراه دارد و نه پیشوندی بر طبق ادعای سازندگان قرار بود باز آفرینی ای باشد تمام و کمال از تمامی ویژگیهای مثبت و نوستالژیک نسخه های گذشته.

معمولا در عناوین مختلف ریسینگ نبایست دنبال داستانی جذاب و منسجم بگردیم . با به طور کل جریانی در کار نیست و یا اگر هم باشد نمیتوان از آن انتظار فراوانی داشت و Need For Speed 2015 نیز از این قائده مستثنی نیست . این بار شما نقش راننده ای را بر عهده دارید که به تازگی به شهر خیالی Ventura Bay آمده و قصد دارد با پیوستن به گروه ها و شرکت در مسابقات غیرقانونی نامی برای خود دست و پا کند . برای نوآوری سازندگان سعی کردند برای ایجاد حس نوستالژیک در بین طرفداران ، تمام میان پرده ها را به سبک عناوین قدیمی تر مانند Most Wanted و Carbon یعنی تلفیقی از گرافیک Real Time و فیلمهای ضبط شده به تصویر بکشند.

گفتگوهای تکراری و بی هدف ، دیالوگ های کلیشه ای ، مصنوعی بودن شخصیت ها و بازیگری نه چندان خوب بازیگران همه و همه باعث شده اند که شما کمترین حد ممکن از توجه خود را معطوف جریانات داستانی بازی کنید. همچنین تاکید سازندگان بر استفاده از شخصیت ها و کاراکترهای واقعی در  بازی هر چند نمیتواند وضعیت کلی این بخش را بهبود چندانی ببخشد اما حد اقل یک اقدام جالب و موثر در جهت درگیر کردن گیمر با دنیای سریع و دیوانه وار مسابقات زیر زمینی به شمار می آید .

اما اگر تجربه خود را از داستان فراتر ببریم و به فلسفه کلی برسیم باید گفت که در NFS هدف شما رسیدن به تخت پادشاهی مسابقه دهندگان زیرزمینی است؛ برای رسیدن به این هدف باید به مسابقه و رکورد شکنی های پی در پی بپردازید و شهرت خود را ذره ذره بیشتر کنید. شما بایستی با انجام مسابقات مختلف در بین دیگر بازیکنان و رانندگان به شهرت بیشتری رسیده تا در نهایت با بزرگان هر سبک به مسابقه بپردازید و شانس خود را در برابر آنان امتحان کنید . این اشخاص که به نوعی باسهای بازی نیز به شمار میروند "Ken Block" استاد دریفتینگ و حرکات نمایشی ، "Magnus Walker" استاد سرعت و شتاب ، "Akira Nakai" پادشاه ارتقاء و تقویت خودرو ، "Morohoshi San" استاد قانون شکنی و پلیس بازی و در نهایت گروه خیابانی "Risky Devil" متخصص انجام مسابقات گروهی هستند . جالب است بدانید این اشخاص خارج از دنیای NFS هویتشان تغییر نمیکند !  مثلا "Akira Nakai" واقعا یکی از تیونر های زیر زمینی مطرح آمریکا است که علاقه شدیدی به تیونینگ  "Porsche RWB" دارد و تا کنون چندین و چند دستگاه از آن را به سبک خود تیونینگ کرده و در معرض نمایش قرار داده است .

"Ken Block" نیز با "Ford Mustang" بی نظیرش در عالم واقعی  یک راننده رالی حرفه ای و عضو تیم مشهور "Monster World Rally Team" است که در تبلیغات NFS : No Limits  گوشه چشمی از استعداد بی نظیرش در انجام حرکات نمایشی را مشاهده کردیم.

در بازی به طور کل 3 دسته مسابقه وجود دارد . مسابقاتی که مربوط به دریفتینگ و انجام حرکات نمایشی می شود، مسابقاتی که مربوط به رکورد گیری و زمان بندی می باشد و در آخر مسابقاتی که باید با دیگر رقیبان به صورت رو در رو به مسابقه سرعت بپردازید. هر کدام از این دسته ها خود به چندین نوع مختلف تبدیل می شوند. با انجام هر مسابقات بسته به سبک رانندگی شما و نوع مسابقه ای که انجام دادید مقداری Reputation ( شهرت ) به شما تعلق میگیرد و پس از آنکه در یکی از 5 آیکون Style ، Speed ، Build ،  Crew و Outlaw به شهرت رسیدید بایستی با نفر اول آن بخش مسابقه دهید و خود را بیش از پیش بر سر زبان ها بیندازید.

با اینکه تنوع مسابقات بسیار بالا و مناسب است اما جای Drag Racing و مقایسه ی شتاب ماشین ها در مسیرهای مستقیم که قبلا به طور احسن در Most Wanted و Carbon تجربه می کردیم خالی ست. یکی از مشکلاتی که می توان به وضعیت گیم پلی بازی گرفت نبود امکان Pause کردن بازی در حین اتصال به سرورهاست. از آنجایی که Need for Speed یک بازی تماما انلاین می باشد و نیازمند اتصال دائم به اینتنرت است ، در هر حالتی شما نمی توانید بازی را نگه دارید . اگر در وسط مسابقه باشید و کاری برایتان پیش بیاید یا مجبورید کارتان را انجام نداده و به ادامه رقابت بپردازید و یا اینکه ماشینتان را در گوشه ای پارک کنید و بروید به کارتان برسید!

انتقاد دیگری که میتوان آن را وارد دانست افتضاح بودن هوش مصنوعی بازی است! چه درباره مسابقه دهندگان و چه درباره پلیسها... معمولا در عناوین ریسینگ آرکید شاهد شیرین کاریهایی از طرف سازندها هستیم که به اصطلاح Rubber-banding AI نام گذاری شده . در این حالت سازندگان برای اینکه هیجان را افزایش دهند هوش مصنوعی را به گونه ای تخیلی و دور از منطق تنظیم خواهند کرد . در این سیستم تحت هیچ شرایطی ممکن نیست از رقیبتان بیشتر از نیم کیلومتر فاصله داشته باشید ! مهم نیست خودروی او یا شما چیست ، حتی مهم نیست که چه قدر سریع رانندگی کنید .

اگر سوار بر Aventador خود باشید و با سرعت 300 کیلومتر بر ساعت مشغول راندن باشید باز هم خواهید دید که رقیبتان سوار بر Toyota GT86 با سرعت 320 کیلومتر بر ساعت از شما سبقت می گیرد ! قطعا این موضوع اعصابتان را خورد کرده و باعث می شود پدال گاز را محکم تر فشار دهید و سوخت نیتروژن را تا اخرین ذره مصرف کنید ، اما این کار هم نمی تواند تفاوتی ایجاد کند زیرا نهایتا بازهم رقیبتان نزدیک شما می ماند !

مشکلات ناشی از  Rubber-banding AI به اینجا ختم نمی شود ؛ زمانی که مشغول انجام مسابقات DTrain هستید اگر مقداری از گروه خود سریعتر برانید و در جلوی دیگران قرار بگیرید مشاهده خواهید کرد که انها تا اخرین حد ممکن پایشان را روی پدال گاز می گذارند و در هنگامی که شما مشغول دریفت هستید مانند احمقها خودرویشان را به شما کوبیده و دریفتتان را خراب می کنند . اگر به کار خود ادامه داده و سرعت را کم نکنید آنها همین روند را ادامه می دهند و به طور کل فراموش می کنند که برای دریفت گروهی اینجا هستند نه مسابقه! در Race های مختلف هم همین شرایط برقرار است و شما برای اول شدن باید 10 برابر هوش مصنوعی تلاش کنید. وضعیت برای پلیسها هم بهتر نیست. آنها هم همانند احمقها می رانند . به طور کل در NFS های گذشته شما مجبور بودید هزار و یک روش مختلف را برای دور زدن پلیسها امتحان کنید ، اکنون به علت آنکه شما مجبورید ماموریت های Morohoshi San را هم انجا دهید به ناچار باید کوچه به کوچه دنبال یک پلیسی بگردید تا شما را تحت تعقیب قرار دهد ! و از آن بدتر هم باید انقدر آرام برانید تا مبادا او شما را گم کند !

شاید تنها بخش بی نقص و فوق العاده گیم پلی قسمت مربوط به کاستومایزیشن و تیونینگ خودرو باشد. در NFS بیش از 50 خودرو مختلف از 12 برند معتبر جهان به همراه تمام جزئیاتشان شبیه سازی شده اند . همگی این خودروها از ابتدا در دسترس گیمر قرار دارند . شما تنها موظفید پول خرید آنها را فراهم کنید و پس از آن که ماشین رویاهایتان را خریدید نوبت به آن می رسد که شخصیتش را بسازید! بخش Visual Customisation این اجازه را به شما می دهد که هر گونه که سلیقیتان حکم می کند بادی کیت خودرویتان را تغییر دهید . ممکن است بخواهید چراغها را عوض کنید ، رینگها را تغییر دهید ، مارک تایر خودرویتان را انتخاب کنید،, ضخامت چرخها را مشخص کنید ، دریچه اگزوز خودرو را تعویض کنید ، بال عقب نصب کنید و یا اصلا از بادیکیتهای آماده استفاده کنید .

فرقی نمی کند چه بخواهید ، زیرا در بخش شخصی سازی خودروها هر کاری شدنی است. پس از شخصی سازی ظاهر خودرو و تنظیم قدرت موتور نوبت به آخرین بخش می رسد یعنی "Handlling Setting" . در این بخش هم آپشنهای فراوانی در اختیار گیمر قرار داده شده تا با استفاده از آنها بتواند دستفرمان نهایی خودرویش را تنظیم کند . تنها ایرادی که میتوان به این قسمت گرفت این است که برای تنظیم هندلینگ خودرو حتما باید به گاراژ خود رفته و در انجا متغیرها را بررسی کنید و سپس به خیابان ها باز گردید و ماشینتان را تست کنید . از انجایی که انجام این عمل در دفعات متعدد وقت زیادی را می طلبد در نتیجه علاقه و میل گیمر را به تنظیم جزء به جزء هندلینگ از بین میبرد .

اما همواره در تجربه بازی مثل Need For Speed ابعاد بصری و فنی نقش مهمی دارد و در بخش گرافیک خوشبختانه NFS یکی از عناوین سالهای اخیر است که نسبت به نمایشهای اولیه اش و تریلرها و شاتهایی که از آن به نمایش گذاشته شده بود هیچ گونه پسرفتی نداشته . به لطف موتورگرافیکی قدرتمند "Frostbite" گرافیک بصری این عنوان خارق العاده از اب در آمده ! جزئیات به کار رفته در اتوموبیل های مختلف فارغ از برند و مدلشان به طرز دیوانه واری بالا است . هر اتوموبیل دقیقا مشابه نمونه واقعی خود طراحی شده است . اما قدرت اصلی این موتورگرافیکی در جایی خارج از گاراژ شما پنهان شده . زمانی که از گاراژ خود بیرون می روید و در سطح خیابان ها چرخی می زنید متوجه عظمت کار سازندگان می شوید . جزئیات شهر ، نورپردازی فوق العاده و تاثیر آن بر بدنه خودرو ، رفلکس مختلف مواد گوناگون و حتی جزئیات ریز تر مانند آب بارانی که از بدنه خودرو سر می خورد و به پایین می ریزد ، همه و همه به خوبی رعایت شده اند .

خیلی راحت میتوانم بگوید NFS بهترین گرافیک ریسینگ سال 2015 را دارا است!  تنها ایراد این بخش را می توان به برخی مشکلات افت فریم در سرعت های بسیار بالا و برخوردهای شدید خودروها اشاره کرد که به ندرت اتفاق می افتد . تقریبا در هر شرایطی فریم ریت بازی  ثابت می ماند و افت محسوس پیدا نمی کند. در بخش صداگذاری نیز کیفیت کار قابل قبول است هرچند که آهنگ های بازی همچون قدیم دیوانه وار شمارا به گاز دادن تشویق نمی کنند، اما در نوع خود مناسب حال بازی هستند. افکتهای صوتی مختلف مانند صدای موتور خودروها  در شرایط  گوناگون به خوبی شبیه سازی شده . اما در بعضی برخوردها ممکن است شما هیچ صدایی را نشنوید!

شما برای آنکه به تجربه این عنوان بپردازید بایستی حد اقل از کانکشنی با پهنای باند kb/s250 بهره مند باشید . دنیایی بازی  تماما زنده و انلاین است. به همین خاطر همیشه ممکن است به بازیکنانی همانند خودتان بر بخورید و با آنها تعامل داشته باشید . فرق نمی کند شما وسط یک مسابقه باشید یا آزادانه مشغول گشت زنی در شهر باشید ، دیگران همیشه میتوانند وارد تجربه شما شوند . همچنین شما هم در هر زمانی می توانید با دیگران تعامل داشته باشید . ممکن است مشغول رانندگی باشید و بازیکن دیگری به پشت سر شما بیاید و درخواست یک مسابقه با شما را بدهد که در ان حالت شما می توانید آن را قبول یا رد کنید . همچنین در بازی قابلیت تشکیل Crew  هم وجود دارد . شما میتوانید برای خود گروه زیر زمینی تاسیس کنید و با دعوت بازیکنان مختلف آنرا گسترش داده و با دیگر گروه ها به رقابت بپردازید .

امکانات آنلاین بازی همینجا ختم نمی شود . NFS از شبکه اجتماعی به نام NFS : Network بهره مند است که در هر زمانی شما میتوانید با یک فشار به آن دسترسی داشته باشید . شما در این شبکه میتوانید گروه های مختلف را رصد کنید و در صورت تمایل عضو آنها شوید . همچنین میتوانید اسکرین شاتهای خودتان را به اشتراک بگذارید و شاتهای دیگران را نیز ببینید و لذت ببرید . به طور کل NFS به عنوان یک ریسینگ آرکید امکانات مالتی پلیر کافی را دارا می باشد اما کاملا واضح است که Ghost نتوانسته به خوبی از پتانسیلهای این بخش استفاده کند .

نکات مثبت :

شبیه سازی بی نقص خودروها

امکان شخصی سازی جزء به جزء خودروها

تنوع و تعدد مسابقات مختلف

دنیای گسترده

کیفیت بصری فوق العاده !


نکات منفی :

داستان سرایی ضعیف و کیفیت کار پایین بازیگران

وجود Rubber-Banding AI ( در متن شرح داده شده است )

عدم وجود ذره ای چالش در تعقیب و گریزها

عدم امکان Pause کردن بازی

هدر رفتن پتانسیل های بازی در بخش مالتی پلیر

وقتگیر بودن اتصال به سرورهای EA


سخن آخر

حتی سخاوتمندی بی نظیر EA در دادن استراحت 2 ساله پس از ربع قرن انتشار سالیانه نتوانسته تاج پادشاهی را به Need for Speed بازگرداند . این عنوان بیش از هر زمان دیگری به ریشه های خود نزدیک شد . اضافه کردن خط داستانی و بخش شخصی سازی تا حدودی گیمرها را خوشحال کرد . اما وجود مشکلات متعدد در روایت داستان و گیم پلی مانع از آن شد که فرمول Ghost Games کار خودش را بکند . با این حال NFS را میتوان یک عنوان ریسینگ ارکید قابل معرفی کرد که علیرغم تمام مشکلاتش می تواند بار دیگر طرفداران را هیجان زده کند . با اطمینان می گویم که شعارها عملی شدند!

مشاهده مطلب در سایت پردیس گیم
  • کانال تلگرام نقدستان

نظرات کاربران (0 عدد)

اولین نفری باشید که در مورد این نقد نظر میدهد.

ثبت نظر

کاربر گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان در سایت ثبت شود، لطفاً وارد سایت شوید.
ثبت نظر